
Beide modellen zijn uitgerust met de nieuwe Cat C1.7 Turbo-Stage V-motor. Deze levert meer vermogen dan de C2.4-dieselmotor in de vorige machines en is volgens Cat ook zuiniger. Bij de vijftons 305 CR heeft de nieuwe motor negen procent meer vermogen. Dit is gecombineerd met een verbeterde hydraulische uitrusting met een variabele loadsensing-pomp. De 305 heeft nu een hogere opbreekkracht van 49,2 kN aan de bak en 28,3 kN respectievelijk 24,2 kN aan de korte en lange lepelsteel. De 305 heeft ook veertien centimeter meer graafbereik.
De nieuwe 304 is met een breedte van 1,70 meter smaller dan de 204 E2 en dankzij een nieuwe opbouw met een kortere achterkant is de draaistraal ook kleiner. Toch claimt Cat hogere prestaties en meer stabiliteit, mede dankzij een extra te monteren contragewicht. Ook de 305 is extra stabiel te maken met zo’n extra contragewicht. De 305 is buitenwerks 1,98 meter breed op de rupsen. Beide modellen zijn uit te rusten met een schuinstelling van het dozerblad tot 45 graden links of rechts. Bij deze optie bedient de machinist het dozerblad met de rechter joystick en bestuurt hij de machine met het linker exemplaar. Met Cat Stick Steer kun je overschakelen van voet- naar joysticksturing. Voor het dozeren zijn er twee snelheidsbereiken en een cruisecontrolfunctie.

De cabine heeft meer glas voor beter zicht op het werk. Verder is deze uitgerust met het nieuwe, grotere touchscreen en met airco. Onderdelen die dagelijks onderhoud behoeven, zijn gemakkelijker via de zijpanelen te bereiken. Ook zijn de onderhoudsintervallen vergroot. Samen met meer universele onderdelen geeft dit Volgens Cat tot zo’n tien procent lagere operationele kosten.