willem alexander, eleo

Na koninklijke opening wil Eleo snel opschalen

Datum: 27 januari 2023
Laatst bijgewerkt: 27 januari 2023
Door: Herma van den Pol
Eleo mikt erop tegen 2023 de productie van batterijen op te schalen naar 10.000. Om dat te kunnen doen maakte Bas Verkaik, medeoprichter van Eleo bekend dat ze nu een fabriek openen en alweer plannen hebben om deze fabriek volgend jaar uit te breiden. De opening gebeurde met een koninklijk tintje, want speciaal daarvoor reisde koning Willem-Alexander af naar Helmond.

Koning Willem-Alexander reisde donderdag af naar Helmond. Daar op de Automotive Campus opende hij de nieuwe fabriek van Eleo; een startup van drie studenten die uitgroeide tot het bedrijf wat er nu staat. De opening gebeurde met het overhalen van een hendel op de elektrische graafmachine en het op die manier onthullen van de eerste batterij uit de fabriek. De graafmachine staat symbool voor de plannen van Eleo. Zo richt buurman Lightyear zich op auto's, Eleo kijkt meer naar de offroad-markt, waaronder bouwmachines.  

Eleo, kraan
Offroad voertuigen aan zet

"Uiteindelijk halen offroad voertuigen de wegvoertuigen in als belangrijkste bron van vervuiling door voertuigen." Met deze stelling illustreerde Verkaik waarom zij vooral kijken naar elektrificatie van andere voertuigen dan auto's. Een uitdaging, want anders dan bij auto's en vrachtwagens hebben we het hier over een hele diverse groep materieel en vervoersmiddelen. 

Die uitdaging pakken ze op met een stukje standaardisatie en een stukje maatwerk. De standaardisatie zit hem in de 5 modules waar de batterij uit kan bestaan. De kleinste daarvan bevat 252 cellen, waarna de aantallen oplopen. Uit die modules bouwen ze bij Eleo de grotere batterijen op. "We kunnen doorgaan tot een 100 modules bij elkaar", blijkt tijdens de rondleiding. Dat betekent echter niet dat je ook de maximale stroomproductie kunt gebruiken. 

Bij diesel gooi je 100 liter in de tank en haal je dat er qua energie weer uit. Bij batterijen ligt dat anders. Wil je efficiënt gebruik maken van batterijen dan is het zoeken naar de juiste balans. Hierin spelen hittemanagement en technologie een belangrijke rol. Vooral die laatste twee hebben ze bij Eleo goed in de vingers. Zo blijkt er voor de kraan van de Bam, die je op de foto, ziet alweer een nieuwe generatie 2 batterij onderweg te zijn, waarmee hij opschaalt van 240 kilowattuur naar 360 kwh.

yanmar, eleo
Snel opschalen

Letterlijk vertaald hebben de mannen achter deze nieuwe fabriek een stoutmoedige 'bold' visie. Waar ze nu tot 10 modules per uur kunnen maken werken ze er hard om dat aantal op te schalen. Dat kan onder meer door te kijken naar continue productie. Ook voor de vervolgstap hebben ze ideeën om dat proces te versnellen. Zo kost het aan elkaar koppelen van de batterijen nu nog heel veel tijd. Andere zaken die ze gaan oppakken is het opzetten van een aparte testafdeling. Dat gebeurt nu nog deels door de afdeling onderzoek en ontwikkeling en deels uit huis en ook een vibratietest hoort bij de wensen. 

"In 2023 schalen we op naar 10.000, in 2024 naar 30.000 batterijen en het plan is om in 2030 een productie te hebben van 300.000 stuks", zegt Verkaik in zijn presentatie. Over de grondstoffen hebben ze geen zorg. Dat zeggen ze goed geregeld te hebben. "Deze fabriek zien we als een blauwdruk." Wat de mannen ook enorm helpt is de samenwerking met Yanmar. Die zijn ze in 2022 aangegaan. Het geeft ze toegang tot het netwerk van deze Japanse fabrikant van dieselmotoren en de hulp van Yanmar. Door die hulp met name op het gebied van verkoop en service kunnen zij zich richten op wat ze het liefste doen; het nog beter maken van de batterijen. "De energiedichtheid verhogen", zoals ze het zelf noemen. Misschien lukt het dan om waar je een batterij nu misschien maar 8 uur kunt gebruiken er nog langer mee te kunnen werken.   


Naast elkaar bestaan 

"De uitdagingen op het gebied van elektrificatie zijn groot", zegt ook Samir Laoukili, president van Yanmar Europa. "Wij hebben de groene uitdaging om ervoor te zorgen dat we tegen 2050 zonder de uitstoot van emissie kunnen werken. Wordt het waterstof of elektriciteit? Wij denken dat het naast elkaar kan bestaan. Wat we ook denken is dat het hier gaat gebeuren. Het is hier niet de vraag hoe ze het gaan doen, de opdracht aan Eleo is groeien." Een heldere visie. Waarbij Laoukili toen hij begon met praten opmerkte nog steeds te genieten van het geluid en de geur van een dieselmotor. Iets wat onlosmakelijk verbonden is aan deze grote speler in de markt voor motoren.