1 accu container.

Miljoenen voor groene machines, maar markt twijfelt

Datum: 21 maart 2025
Laatst bijgewerkt: 21 maart 2025
Ruim twee weken na het opengaan van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB) zijn er nog miljoenen beschikbaar. Ondernemers twijfelen. Bedrijfskundig adviseur André de Swart zet alles op een rij. Wat betekent dit voor de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf die op dinsdag 25 maart opent.

De SSEB opende op 4 maart 2025 en loopt tot 31 oktober 2025. Het totale budget voor SSEB-aanschaf bedraagt €48 miljoen, waarvan €28 miljoen voor algemene aanschaf en €20 miljoen voor laadinfrastructuur. 

Ondernemers vroegen tot 10 maart voor bijna €15 miljoen subsidie aan. Dat betekent dat 31 van het budget in behandeling is en 69 procent nog beschikbaar blijft. Onduidelijk is of het gaat om de aanschaf van machines of laadinfrastructuur. Bij retrofit gebruikten ondernemers tot nog toe 7 procent van het budget. 

Ter vergelijking 

In 2023 vroegen ondernemers voor 1.368 machines subsidie aan, waarvan 855 aanvragen goedkeuring kregen. De regeling was dat jaar binnen een dag uitgeput. In 2024 liep het aantal aanvragen zelfs op naar 1.560, maar toch bleef er geld zitten. Vooral doordat de overheid regeling versoberde. Opvallend is dat in 2022 vooral grote bedrijven subsidie aanvroegen, terwijl in latere jaren vooral midden- en kleinbedrijven actief zijn.

Dit jaar maakte de overheid meer subsidie beschikbaar dan in 2024 met gunstiger voorwaarden en toch blijven veel aanvragen uit. 

Wat speelt er? 

Uit het veld blijkt dat de regeling nog onvoldoende de meerkosten compenseert en dat maakt ondernemers terughoudend. Want, aan de andere kant weten ze niet of ze de hoge kosten kunnen doorberekenen aan klanten. Daar ligt het echte probleem. De dienstverleners signaleren dat opdrachtgevers vaak geen goed beeld hebben van de werkelijke kosten, wat voor onzekerheid zorgt. De combinatie van hoge investeringskosten en onduidelijkheid in de markt remt de aanvragen.

Het kan namelijk wel

Bij een andere subsidie zagen we dat ondernemers wel willen. Zo ging bij de AanZET-regeling (subsidie voor Zero-Emissie Trucks) het budget heel snel op. De regeling opende op 28 januari 2025 en was op 31 januari al uitgeput. Er was €35,3 miljoen beschikbaar, met een maximale subsidie van €115.200 per vrachtwagen. Op 30 september 2025 opent de regeling opnieuw met een budget van €30 miljoen.

Geld voor laadinfrastructuur

Op 25 maart 2025 start de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven Aanschaf Sprila-regeling, voor bedrijven met elektrische voertuigen. Hiervoor zit €61 miljoen in de pot. Een eerste inschatting laat zien dat losse accu's in deze sector weinig voordelen geven.

Hoe zit dat? Dit komt doordat de maximale C-waarde 0,25 is. Dit betekent dat een accu met een vermogen van 200 kW en een capaciteit van 400 kWh (C-waarde 0,5) niet in aanmerking komt. Bovendien moet je de accu voornamelijk gebruiken voor laadinfra en niet voor handel op het stroomnetwerk. Vanaf 12 maart kunnen ondernemers hun aanvraag alvast klaarmaken in Mijn RVO.

Eigen onderzoek eerst

Uit de praktijk hoor ik veel klachten over agressieve verkopers van accu's. Ze schotelen tijdens het gesprek ondernemers niet kloppende verdienmodellen voor met eigen (groene) stroom. Vaak met accu's die niet vallen onder de Sprila en SSEB. Doe vooral eerst je eigen onderzoek voor je zaken gaat doen met een dergelijke partij.

Weet dat er accu’s en laadoplossingen zijn (voor bedrijven met meerdere elektrische auto’s) die wel goed passen bij onze sector. Als voorbeeld noem ik een accu van 200 kWh en twee laadsnoeren die bruto €100 duizend kosten met een Sprila-subsidie van €40 duizend. Tel daar een Rabobank duurzaamheidsbijdrage bij op van €10 duizend en de netto kosten komen uit op €50 duizend. Hier kun je ruim 4 auto’s per dag mee kunt laden. Dat levert meer op dan zelf handelen met stroom. Laat je vooraf goed voorlichten zodat je echt weet hoe het zit.

Wat past bij jou?

Voor subsidie op een accu kun je gebruikmaken van de SSEB, Sprila of EIA. Let op: sommige accu’s vallen buiten de Sprila door de voorwaarden. Controleer daarom vooraf goed welke regeling bij uw situatie past.

Heb je vragen of ervaringen? Laat het mij weten.

Let op: gaat je meer elektriciteit gebruiken of opwekken door verduurzaming? Controleer eerst of jouw regio last heeft van een overbelast elektriciteitsnet voordat je subsidie aanvraagt.

Cumela Advies

André de Swart

Adviseur bedrijfskundige zaken

Meer over subsidies