MAN opladen elektrische truck

MAN laadt eTruck op met 1000 kW

Datum: 13 augustus 2024
Laatst bijgewerkt: 14 augustus 2024
Door: Gert Vreemann
Een megawatt-mijlpaal voor MAN Truck & Bus en zijn partners: voor het eerst heeft een elektrische vrachtwagen bij een publiek laadstation zijn batterijen opgeladen met meer dan 1000 kilowatt en bij 1500 ampère. Met deze recordbrekende snellaadsessie, onderdeel van het NEFTON-project, kon de 40 ton zware eTruck van MAN in dertig minuten een rijbereik van ongeveer 400 kilometer bijladen.
MAN opladen elektrische truck

“Samen met onze projectpartners zijn we erin geslaagd om technologieën te ontwikkelen waarmee e-trucks binnen een zeer korte tijd en met een vermogen van meer dan 1000 kW kunnen opladen”, zegt dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling bij MAN Truck & Bus. “Het onderzoek richtte zich met name op de praktische aspecten, de kosten en het vermogen van het energienetwerk. De technologie om te kunnen megawatt-laden is er inmiddels en nu moeten we de uitbreiding van de laadinfrastructuur bevorderen in nauwe samenwerking met de politiek en de energiemaatschappijen.”

Het project, dat in 2021 is gestart en wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming, MAN Truck & Bus, de Technische Universiteit van München en vijf andere partners uit de wetenschap en de industrie, richt zich op het optimaliseren van het opladen van elektrische vrachtwagens onder verschillende omstandigheden. De focus van het project ligt op het Megawatt Charging System (MCS) voor het ultrasnel opladen van elektrische vrachtwagens tijdens bijvoorbeeld een chauffeurspauze of het laden en lossen.

MAN opladen elektrische truck

Nu het NEFTON-project deze mijlpaal heeft bereikt, richten de partners zich ook op het verder vergroten van de laadcapaciteit naar 3000 kW. Het project richt zich ook op bidirectioneel laden, waarbij de accu’s van vrachtwagens gaan dienen als opslagpunten van het elektriciteitsnet voor een efficiënter gebruik van de elektriciteitsvoorziening overdag.

Volgens schattingen van de sector zijn er in 2030 ongeveer 50.000 snellaadstations nodig, waaronder megawatt-laadstations, om de mobiliteitstransitie voor vrachtwagens in Europa duurzaam te bevorderen. In hetzelfde jaar is naar verwachting de helft van alle nieuwe in Europa geregistreerde MAN-vrachtwagens volledig elektrisch. De onderneming is daarnaast begin juli ook een samenwerking aangegaan met energieleverancier E.ON om zo’n 400 laadpunten op te zetten op 170 locaties in heel Europa. MAN is als onderdeel van de Traton Group samen met Daimler Trucks en AB Volvo ook betrokken bij de joint venture Milence, die minstens 1700 oplaadpunten voor bedrijfsvoertuigen in Europa wil gaan realiseren.