Tot en met 14 september kan iedereen reageren op voorgestelde aanpassingen aan de aanbestedingswet. Het gaat dan om ingrepen die een betere rechtsbescherming voor ondernemers regelen. Vooral hierover waren ondernemers ontevreden, zo bleek uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Het levert meteen al kritiek op, want waarom vindt de consultatie in juli en augustus plaats. "Aanbestedende partijen wordt juist gevraagd rekening te houden met de vakantieperiode." Ook de volgende reacties delen deze mening.
Klachten afhandeling
Met de voorstellen probeert het kabinet recht te doen aan de belangen van alle partijen. Het gaat dan om aanbestedende diensten en inschrijvers. Waarbij inschrijvers meer rechten krijgen. Zo komen ze meer in balans met de rechten van opdrachtgevers. Ondernemers krijgen, volgens het kabinet, betere kansen om zaken die niet goed gaan op een makkelijker manier aan te kaarten. Vanwege deze reden was er ook geen mkb-toets nodig. Het voorstel bevat met name zaken die aanbestedende diensten moeten gaan uitvoeren.
Een paar voorgestelde wijzigingen:
- Een verplichte klachtenregeling met een onafhankelijk klachtenloket voor aanbestedende diensten;
- Maximale termijnen bij klachtenafhandeling;
- Een stevigere rol voor de Commissie van Aanbestedingsexperts.
Maatregelen die ondernemers gaan helpen beter op te komen tegen beslissingen van aanbestedende diensten. Als die beslissingen in strijd zijn met de regels van het aanbestedingsrecht. Tenminste dat hoopt het kabinet. Via de internetconsultatie kunnen ondernemers aangeven wat ze ervan vinden. Ook kunnen ze laten weten hoe ze aankijken tegen een extra vernietigingsgrond bij overtreding van de Aanbestedingswet. Iets wat nu niet in de voorstellen terugkomt. Na het besluit volgt een kort verslag over de resultaten op internetconsultatie.nl. Hierin staat ook hoe de reacties opgepakt zijn.