Doosan DX 50z-7 minigraafmachine

Koreaanse Doosan DX50Z-7 en DX55R-7

Datum: 19 mei 2022
Laatst bijgewerkt: 19 mei 2022
Door: Gert Vreemann
Doosan Infracore Europe introduceert de eerste twee modellen van de nieuwe generatie Koreaanse minigraafmachines. Het gaat om de 5,4-tons DX50Z-7 en de 5,7-tons DX55R-7. Niet alleen zijn de machines voorzien van Stage V-motoren, ook zijn ze ontwikkeld voor het werken in krappe ruimtes.
doosan DX 50 minigraafmachine

Beide modellen worden aangedreven door de Doosan D18-Stage V-dieselmotor met een vermogen van 36,4 kW (48,8 pk) bij 2200 toeren. Doosan claimt hiermee de sterkste mini’s in deze klasse te hebben. De nieuwe bovenwagen is hierop aangepast. Doosan stelt dat ze een groter werkbereik en hogere hefbereiken hebben dan vergelijkbare machines op de markt. De hydrauliekprestaties, met een hoge olieflow van 80 liter per minuut voor aanbouwdelen, zijn hierop afgestemd. De nieuwe contragewichten zijn afgestemd op hogere belastingen. Daarbij is voor de DX55R-7 een extra contragewicht van 200 kilo beschikbaar.

De DX50Z-7 en DX55R-7 hebben een grotere, ruimere cabine gekregen. Die is voorzien van een volledig glazen portier, led-werklampen, een verbeterd verwarmings- en airconditioningsysteem (HVAC), een DAB+-radio, een 8-inch touchscreen, een luxe stoel, joystickbesturing van de extra functies, een A/C-bedieningspaneel en -toetsenbord, opvouwbare pedalen voor meer voetruimte, schuifbladbediening, een usb-oplader en een 12V-aansluiting. Het HVAC-systeem en de DAB+-audio kunnen worden bediend via het 8-inch-touchscreen. Het beeld van de optionele achteruitkijkcamera wordt ook op dat touchscreen weergegeven. De monitor toont daarnaast de instelling van de stroomsnelheid, die in tien stappen kan worden geregeld met de joystick.

doosan DX 50z-7 minigraafmachine

De minigraafmachines DX50Z-7 en DX55R-7 hebben een nieuw dozerblad, dat zowel een grotere hefhoogte als een grotere graafdiepte biedt dan andere machines op de markt. De machines hebben ook een nieuwe bedieningshendel voor het dozerblad. Met behulp van die hendel kan de machinist kiezen tussen een lage en een hoge snelheid voor de hydrauliek van het egalisatieblad. De rijsnelheid kan ook worden geselecteerd met behulp van de rijkeuzeknop op de dozerhendel. Wanneer de hydraulische oliedruk als gevolg van het oprijden van een helling tijdens het rijden in de hogesnelheidsmodus stijgt, zet de auto-shift-klep de rijsnelheid automatisch terug naar laag. De dozerbediening biedt een nieuwe zweeffunctie van het blad. Je kunt namelijk ook kiezen voor de optionele Dozer Lock-functie, die het kruipen van het dozerblad voorkomt.

De zwenkhoek en de zwenkstraal van de giek zijn volgens Doosan beter dan of gelijk aan die van andere machines in deze klasse. Het zicht en de werkbaarheid zijn verbeterd door de uitsteekafstand van de bak buiten de rupsen te vergroten. Door de zwenkcilinder van de giek aan de linkerkant van de cabine te plaatsen, kan de machinist recht tegen muren en andere constructies aan de rechterkant van de machines werken. De brandstoftank en de zwenkcilinder van de giek zijn aan de onderkant van de cabine geplaatst, met de MCV nu aan de rechterkant van de machine, wat het zicht verbetert bij het onderhoud van en werken aan de MCV. De minigraafmachines DX50Z-7 en DX55R-7 zijn standaard uitgerust met het nieuwste DoosanConnect-systeem.