Eindelijk kan Hysolar starten met de productie van groene waterstof. Ze sluiten met de onthulling van de electrolyser door koning Willem-Alexander een hoofdstuk af en beginnen aan een nieuwe fase. In totaal kan de nieuwe faciliteit in Nieuwegein elk jaar 300.000 kilogram groene waterstof gaan produceren. "Voldoende voor ongeveer zestig bussen of vrachtwagens", rekenen ze zelf voor in een persbericht.

Doorzettingsvermogen
Een prestatie van formaat blijkt uit de woorden van diverse sprekers voor de onthulling. Professor Ad van Wijk, van de TU Delft en KWR, zegt over Hysolar: "Het is vrij uniek dat een onderzoeksinstelling en twee familiebedrijven de krachten bundelen om samen te werken aan een duurzame toekomst." Dankzij de familiebedrijven staat het waterstofproductiestation er nu, maar de weg ernaartoe was lang en lastig en vergde veel geduld.
Om een voorbeeld te noemen: Hysolar hoort bij een van de eerste waterstofproductielocaties in Nederland. Dan heb je te maken met veel nieuwigheden en eerste keren. Dat leverde uitdagingen op om een vergunning te krijgen. "We hebben ambtenaren hiermee naartoe genomen, we hebben ze uitgelegd hoe het werkt en het laten zien", licht een van de betrokkenen toe. Zonder andere referenties moesten ze soms letterlijk het wiel uitvinden. "Daar heb je ideologie en doorzettingsvermogen voor nodig. Dat vind je vooral bij familiebedrijven."

Nieuwe generatie
Veel innovaties en ontwikkelingen beginnen daardoor bij familiebedrijven. Bij Hysolar hopen ze dat dit daar het volgende voorbeeld van wordt. Iets waar ze bij brandstofleverancier Van Kessel al rekening mee houden. Van lampolie over kolen, huisbrandolie, fossielvrije diesel en nu naar waterstof: daar zijn ze gewend om continu verder te kijken dan wat er is en weten ze zeker dat de volgende generatie weer een heel ander bedrijf overneemt dan waar Van Kessel-directeur, Joan van Kessel, nu in werkt.
Verrassing in Scholman-kleuren
Robert Scholman, directeur bij Aannemingsbedrijf Jos Scholman, ziet goede kansen voor waterstof in de sector Groen, Grond en Infra en hoopt dat steeds meer bedrijven die gaan zien. Op de IAA Transportationbeurs in Hannover bleek al dat ook de transportsector goede kansen ziet, want voor de energietransitie hebben we alles nodig, lieten meerder grote fabrikanten daar weten.
Als grote verrassing was de ster van de IAA Transportation in Scholman-kleuren aanwezig bij de opening van de electrolyser. De MAN hTGX-28.520 6x2-truck met zuigermotor op waterstof. Hoe hij dat heeft gedaan? "Tja...", was het cryptische antwoord.
Binnenkort neemt het aannemingsbedrijf 6 van deze hTGX waterstoftrucks in gebruik, waarmee het machinepark op waterstof – bestaande uit bijna 60 waterstofvoertuigen – verder wordt uitgebreid.
Naast de MAN-truck maakte Stamhuis goede sier met een bakkenwagen op waterstof. Voorzien van een E'Lions H2 d-emission solution konden bezoekers kennismaken met de waterstofcel. "Combineer je de aanschaf met een Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM)-subsidie dan rekent het al", zegt Coen Schlüter, van E'Lions H2 BV.

Tussenstand opmaken
De onthulling van het productiestation bleek meteen een goed moment om te kijken hoe het staat met waterstof. Met een prijs van iets meer dan €19 per kilo (inclusief BTW, exclusief is dat €15,90 per kilo) aan de pomp beschouwen veel partijen het nog als duur. Tegelijkertijd schaalt bijvoorbeeld Zweden op omdat in slecht toegankelijke gebieden of plaatsen met lage temperaturen het juist weer een goed alternatief is. Dat geldt ook voor werk en processen die veel energie vragen zoals agrarisch werk.
Ook in Nederland timmeren veel partijen aan de weg. Zo komt er op termijn een nog grotere electrolyser in Flevoland. Geholpen door de ervaringen in Nieuwegein gaat het daar allemaal weer net even wat makkelijker. Ondertussen maakt de gedeputeerde van de Provincie Utrecht, André van Schie, vast goede sier met het nieuwe streekproduct: groene waterstof.