Best treffend voor de teneur op de beurs was de presentatie van Karin Rådström, CEO van Daimler Truck. Ze ging tijdens de presentatie uiteraard in op de verkiezing van de eActros 600 tot International Truck of the Year 2025.
De eActros 600
Deze langeafstandstruck met een netto batterijcapaciteit van 600 kWh moet in combinatie met e-axle-techniek en een intelligent managementsysteem een bereik van 500 kilometer halen. Met tussentijds met 400 kW of zelfs 1 MW snel bijladen in de pauze van de chauffeur kan hij zelfs de 1000 kilometer halen.
Gezamenlijk de uitbreiding van het openbare laadnetwerk bevorderen
“Dan is het essentieel dat de politiek en de energiebranche gezamenlijk de uitbreiding van het openbare laadnetwerk bevorderen”, zei Rådström. Tegelijk stond op de stand ook de Hydrogen Record Run-Mercedes-Benz H2 Gen-waterstoftruck. Deze 300kW sterke, met 88 kilo vloeibare waterstof (sLH2, wat staat voor ‘subcooled’ liquid hydrogen) afgetankte truck heeft op een tankvulling een recordafstand van 1047 kilometer gereden.
Mercedes-Benz voorziet dat batterij-elektrische trucks de ideale keuze zijn voor distributie en langeafstandswerk in combinatie met planbare oplaadpunten, maar gaf ook aan dat waterstofoplossingen passender kunnen zijn voor flexibele inzet, veeleisende toepassingen, zwaartransport en langeafstandswerk.
Laadnetwerk noodzaak
Om elektrische trucks te laden, is er een sluitend Europees netwerk nodig. Daarvoor zijn er al de nodig initiatieven en bundelen de fabrikanten hun krachten. Milence, de joint venture voor laadinfrastructuur waarbij MAN als onderdeel van de Traton Group samen met Daimler Truck en Volvo Trucks betrokken is, opende onlangs een van de eerste grote laadparken voor trucks in de haven van Antwerpen.
Op eigen initiatief van de fabrikanten 1700 laadpunten worden gecreëerd
In totaal moeten er volgens Traton de komende jaren op eigen initiatief van de fabrikanten 1700 laadpunten worden gecreëerd. In totaal zijn er tegen 2030 maar liefst 50.000 nodig voor het continu groeiende aantal elektrische trucks.
MAN werkt hierin samen met E.ON. Leonhard Birnbaum, CEO van E.ON: “Bijna alle grote fabrikanten focussen hun ontwikkelingsinspanningen nu op elektrische mobiliteit. Voor de definitieve doorbraak hebben we een krachtige laadinfrastructuur nodig, die op Europese schaal is opgezet. We investeren hier fors in”, aldus Birnbaum.
in 45 minuten bijladen
Als eerste stap wordt elke locatie uitgerust met meerdere 400-kW-laadstations. Hiermee kan een gemiddelde elektrische truck in ongeveer 45 minuten worden bijgeladen voor een actieradius van maximaal 300 kilometer. Later worden de locaties voorzien van het Megawatt Charging System (MCS), waarmee met tot wel één megawatt kan worden opgeladen.
De eerste tachtig locaties van het nieuwe laadnetwerk moeten eind 2025 zijn gebouwd. Ook Siemens toonde zijn megawatt-snellader. Markus Mildner, CEO eMobility van Siemens Smart Infrastructure: “De nieuwe maatregelen van het Europees Parlement eisen dat de CO2-emissies van zware trucks in 2040 met negentig procent moeten zijn gereduceerd. De megawatt-MCS-laders zijn daarin een must om zware trucks in een half uur bij te laden.”
Waterstofnetwerk realiseren
Snel en overal bij kunnen laden, geldt natuurlijk ook voor waterstof. Met name Toyota nam op dit punt helder stelling. De Europese voorschriften geven aan dat in 2030 42 procent van het industriële waterstof moet komen van herwinbare energie en in 2035 60 procent. Hinichi Yasui, Vice President Toyota Motor Europe: “De energietransitie en het uitbouwen van de laadinfrastructuur gaan trager en zijn complexer dan men vooraf dacht. Het is helder dat de CO2-doelstellingen niet worden bereikt met een enkele oplossing.
”Om de CO2-doelstellingen te halen, zet Toyota naast elektrische oplossingen ook sterk in op waterstofoplossingen. Yasui tipt aan dat de EU bevestigt dat waterstoftoepassingen kritisch zijn om de klimaatdoelstellingen te halen en dat er een EU-stimuleringsregeling is om aan het Trans-Europees transportnetwerk medio 2030 elke 200 kilometer een waterstofvulstation te realiseren.
Waterstof op de beurs
Dat fabrikanten waterstof zien als oplossing zag je ook terug op de beurs:
- Volvo gaf aan waterstof voor brandstofceltoepassingen en waterstof in verbrandingsmotoren parallel te ontwikkelen en had een prototype van een waterstoftruck staan.
- MAN won met de MAN hTGX-truck met waterstofaandrijving met een zuigermotor de Truck Innovation Award 2025.
- DAF gaf aan te werken aan een waterstof-verbrandingsmotor. Moederbedrijf Paccar heeft al een overeenkomst met Toyota voor brandstofceltoepassingen in trucks.
- Toyota toonde alweer de derde generatie brandstofceltechnologie. Het merk ziet naast lichte bedrijfsauto’s en vans duidelijk markt voor trucks in combinatie met waterstoftanks op 700 bar.
- Iveco toonde een prototype van een S-Way die was uitgerust met een dertien-liter-waterstof-verbrandingsmotor en het concept van een hybride zware vrachtwagen met een range-extender in de vorm van een Cursor 9-waterstofmotor.
- Cummins toonde zijn X15 H-waterstofmotor.
- Deutz timmert al langer aan de weg met zijn waterstofvariant;
- En Ford Trucks gaf ook aan bezig te zijn met een eigen waterstofmotor en dat het met zijn H2-Ecotorq met een zelf ontwikkeld waterstofsysteem al succesvolle testresultaten heeft gescoord.
Bij de lichte bedrijfswagens zagen we ook volop waterstofoplossingen. De Renault Master won passend de Van of the Year 2025-award. Ook die is in 2025 in waterstofuitvoering leverbaar.
Over zes jaar
De boodschap van de IAA was hiermee helder. VDA President Hildegard Müller vatte het treffend samen. “De IAA Transportation heeft krachtig laten zien dat onze industrie met investeringen en innovaties actief de energietransitie heeft ingezet en al diverse oplossingen toont voor allerlei toepassingen”, zei ze.
Ze voegde eraan toe dat tegelijk het grootste obstakel wordt gevormd door de benodigde infrastructuur, speciale laadstations en waterstoftankstations. Ze waarschuwde ook treffend met de opmerking: “Berlijn en Brussel moeten hiervoor zo snel als mogelijk een infrastructuur oprichten. Over zes jaar is het al 2030.”
En de dieselmotor?
Truckfabrikanten werken ook nog volop aan het verbeteren van hun dieselmotoren. Ze geven aan dat de laatste versies dankzij optimalisatie van motor, motormanagement en aandrijflijnen toch weer vier tot vijf procent zuiniger zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Volvo D17-motor, de verbeterde Paccar MX-11- en MX-13-motoren, MAN’s D30 en de FPT XCursor13-multi-fuel-motor.
HVO speelt ook een rol en de gasmotor is ook nog niet uitgespeeld. Dat motorontwikkelaars doorgaan, zagen we treffend aan het prototype van de FPT N67 Hythane-motor. Deze dual-fuel-motor draait op een mix van waterstof en aardgas voor een betere en snellere verbranding plus een vijftig procent lagere CO2-uitstoot ten opzichte van alleen aardgas.
Scania toonde een truck met de 12,7-liter-gasmotor die CNG en LNG kan tanken, zodat afhankelijk van wat er beschikbaar is het een of het ander kan worden getankt. Deze combinatie is opgegeven voor een bereik van maar liefst 1800 kilometer. Cummins gaf aan dat zijn waterstofmotor onder het Helm-platform als single-fuel-oplossing ook op gas of HVO kan draaien. Het merk is daarin niet de enige.
Nieuwe wedren
Van dikste diesel over op 'verst op een acculading'. De tussenstand:
- De Mercedes eActros 600 is opgegeven voor ongeveer 500 kilometer bereik. Dat is wat we in zijn algemeenheid horen aangeven: zo’n 500 kilometer bereik op 600-kW-accucapaciteit voor langeafstandstransport met zware trucks.
- Volvo geeft inmiddels 600 kilometer op;
- MAN claimt 650 kilometer;
- En Tesla geeft voor de voor het eerst op de beurs getoonde Semi-truck een bereik op van maar liefst 800 kilometer.
Grondig 8 is uit!
De nieuwste editie van het vakblad voor ondernemers in de cumelasector is uit. Ben je lid van Cumela, dan ontvang je ons blad. Ben je geen lid en wil je toch graag het blad lezen? Dat kan. Vraag een abonnement of proefnummer aan.
Liever Grondig digitaal lezen? Ook dat kan. Download de app via Google Play of in de App Store.