In totaal wordt er 2,8 miljard euro uitgetrokken om middels een groot steunpakket de koopkrachtdaling door de stijgende energieprijzen en inflatie enigszins te beperken. Dit bleek tijdens de ministerraad van 11 maart.
Via het steunpakket wordt onder meer geregeld dat op 1 april de dieselaccijns met 11,1 cent per liter omlaag gaan en de accijns op benzine met 17,3 cent per liter. Deze accijnsverlaging geldt voor de rest van 2022. Verder wordt de btw op energie, gas en elektriciteit, per 1 juli verlaagd van 21 naar 9 procent gedurende een half jaar.
Ingrijpen waar mogelijk
De overheid grijpt daarmee in waar ze dat kan doen. Zo bestaat de prijs van diesel uit een basisprijs van inkoop, een vast accijnsbedrag, een voorraadheffing en over dat totaal de btw. De huidige prijsstijging van de diesel komt door de stijging van de basisprijs bij de oliemaatschappijen. Hieraan kan de overheid niets doen, wel aan de accijnzen en de btw.
De accijns en de voorraadheffing zijn vaste jaarlijkse heffingen en wijzigen niet door stijgingen van de inkoopprijs. Per 1 januari 2022 bedraagt de accijns op dieselolie 52,846 cent per liter en de voorraadheffing 0,8 cent per liter, in totaal 53,646 cent per liter. Door de verlaging komt de accijns daarmee op ruim 42,6 cent per liter ,een verlaging van 21 procent van de dieselaccijns.
Cumela is blij dat de verlaging van dieselaccijns op 1 april ingaat.
Voorjaarswerkzaamheden
“Cumela is blij dat de verlaging van dieselaccijns op 1 april ingaat en niet op 1 juli, waarvan eerder sprake was. Juist nu de voorjaarswerkzaamheden in volle gang zijn en de machines volop worden ingezet geeft dit enige verlichting bij de snel stijgende dieselprijs”, aldus Hero Dijkema, beleidsmedewerker (land)bouwverkeer en vervoer.
Volgens staatssecretaris Van Rij van Fiscaliteit en Belastingdienst zijn de accijnsmaatregelen mede ingevoerd, om de brandstofprijsverschillen met buurlanden niet te groot te maken. Ook in België worden soortgelijke maatregelen aangekondigd, maar dit laat onverlet dat de prijsverschillen tussen Nederlandse witte diesel en Belgische rode diesel onverminderd groot blijven.
De verlaging van de dieselaccijns gaat waarschijnlijk een tijdelijk demping van de brandstofkosten betekenen. Bij het aanhouden van de oorlog in Oekraïne, is de verwachting dat de dieselprijs verder gaat stijgen.