jcb hydrogen afvullen

JCB toont mobiel waterstof-afvulvoertuig

Datum: 10 november 2022
Laatst bijgewerkt: 10 november 2022
Door: Gert Vreemann
Een waterstofmotor ontwikkelen is één, maar dan moet je de waterstofmachine wel op locatie kunnen afvullen. JCB speelt daarop in met deze Fastrac met waterstof-afvulunit. De fabrikant claimt de eerste te zijn die een dergelijke oplossing toont.
jcb hydrogen afvullen

Ruim een jaar geleden kondigde JCB officieel aan 100 miljoen pond (115 miljoen euro) te investeren in de productie van JCB-waterstofmotoren. Ingenieurs van de JCB Power Systems-fabriek in Foston, in het Engelse Derbyshire, hebben volgens JCB de eerste waterstofmotor op basis van een dieselmotor ontwikkeld. Deze werd voor het eerst getoond in een graaflaadcombinatie en later in een Loadall-verreiker. JCB vertelde destijds deze motoren aan het eind van dit jaar productierijp te willen hebben. De fabrikant meldt dat deze waterstofmotor dezelfde prestaties levert als de dieselvariant, maar natuurlijk CO2-neutraal is. Ook geeft JCB aan dat deze oplossing veel eenvoudiger is dan de brandstofceltechnologie voor de toepassing van waterstof.

jcb waterstofmotor in graaflaad

JCB zegt vanuit de markt ook duidelijk de wens te hebben meegekregen dat er oplossingen moeten komen om machines met een dergelijke motor op locatie relatief gemakkelijk te kunnen afvullen. Daarop inspelend toont de fabrikant nu deze waterstof-afvulunit, die is gemonteerd op een JCB Fastrac. Deze is uitgerust met waterstoftanks en een pompunit. Volgens JCB moet met een dergelijke unit een JCB-machine met een waterstofmotor op locatie net zo snel kunnen worden afgevuld als een dieselmachine kan worden afgetankt. De unit werkt met een pomp en vult waterstofsystemen volledig af. Volgens JCB kan een JCB Hydromax met waterstofmotor er zo’n zestien keer op locatie mee worden afgevuld voordat de mobiele tankunit moet worden bijgetankt.