
Zwitserland is het eerste land waar je straks brandstofceltrucks tegen kunt komen. Daar werden op 8 oktober de eerste exemplaren geleverd en in gebruik genomen. Het streven van de fabrikant is om er dit jaar nog 43 te leveren, zodat het totaal uitkomt op vijftig. Een primeur, want het zijn meteen de eerste zware vrachtauto's die rijden met behulp van een brandstofcel.
De reden dat trucks als eerste in Zwitserland zijn geleverd is een logistieke. Zo bezit dit land al een robuust waterstofecosysteem, waarmee ondernemers die de zware waterstoftrucks gebruiken ondersteund kunnen worden. Intussen zijn er ruim honderd waterstoftankstations in het land – waarmee niet alleen de vrachtwagens worden bediend maar ook de personenauto’s met brandstofcel. Hyundai wil ook andere partijen interesseren om deel te nemen in het waterstof-ecosysteem. Op basis van het succes in Zwitserland wil Hyundai – met partnerbedrijven – het systeem uitrollen in Nederland, Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk.
XCIENT Fuel Cell-truck
De Hyundai XCIENT Fuel Cell-truck wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 350 kW en een dubbele brandstofcel van in totaal 190 kW. De zeven waterstoftanks hebben een totale capaciteit van 32 kilogram, wat zorgt voor een actieradius van 400 km – een perfecte balans tussen de behoeften van gebruikers en de mogelijkheden van de Zwitserse infrastructuur. Waterstof tanken kost slechts 8 tot 20 minuten.
Hyundai werkt de komende jaren aan een nieuwe versie van de XCIENT Fuel Cell-truck met een specifiek brandstofcelplatform en twee brandstofcellen, elk met een vermogen van 200 kW. Met 4x2-trucks, 6x4-trucks en 4x2-trekkers dekt het nieuwe model een groot deel van de Europese markt voor zware vrachtwagens. De 4x2-trekker met een treingewicht (GCW, Gross Combination Weight) van 44 ton heeft een actieradius van 1.000 kilometer. Deze vrachtwagens zullen een grote impact op de markt hebben als het aankomt op de vervanging van dieselvrachtwagens.
Na de introductie in Europa richt de fabrikant ook zijn ogen op Noord-Amerika. Daarvoor moet wel de productie opgeschroefd worden. Het streven is nu deze uit te breiden tot tweeduizend stuks in 2021. Daarmee is een investering van 1,3 miljard dollar gemoeid, aanvullend op de eerder aangekondigde investering in de ontwikkeling van een waterstof-ecosysteem. Voor de verdere ontwikkeling werkt Hyundai met diverse partijen samen op het gebied van productie van waterstof, tankstations, service en onderhoud in zowel Noord-Amerika als China. In deze expansieplannen speelt de XCIENT Fuel Cell-truck een belangrijke rol.
Doorbraak van waterstof
"De aflevering van deze trucks is nog maar het begin van de doorbraak van waterstof", aldus In Cheol Lee, Executive Vice President en Head Commercial Vehicle Division van Hyundai Motor. "We zijn van plan wereldwijd het gebruik van waterstof als schone energiedrager te stimuleren. Want waterstof biedt eindeloos veel mogelijkheden."
Voor de Amerikaanse markt komt Hyundai ook met een drieassige trekker. Hyundai verwacht dat er tegen 2030 meer dan 12.000 brandstofceltrucks in de VS rijden. Waar dat er tegen 2025 1.600 in Europa zullen zijn.