

Op de weg is de onderrijbeveiliging een must vanwege de veiligheid en de voorschriften, maar ook voor de zichtbaarheid als de lampen erin zijn geïntegreerd. Fabrikanten mogen niet zomaar een beveiliging monteren. Naast Europese eisen voor veiligheid zijn ook de afstanden tot de bodem en de achterkant van de kipper nauwkeurig vastgelegd. Krampe heeft destijds al een eigen onderrijbeveiliging ontwikkeld. Daarbij heeft het bedrijf ook een variant ontwikkeld die op verschillende hoogtes aan de kipper kan worden aangebouwd om ook bij andere wielmaten aan de voorschriften te kunnen voldoen. Het maakt de onderrijbeveiliging meteen universeel voor verschillende Krampe-kippers.

In de praktijk is er het bekende bezwaar van een in de weg zittende onderrijbeveiliging bij het lossen in bijvoorbeeld een stortbunker, op een transportband en dergelijke. Je kunt natuurlijk uitstappen om hem weg te klappen, maar daar zitten de meeste chauffeurs niet op te wachten. Krampe ondervangt dit nu met een hydraulisch opklapbare variant. Deze klapt helemaal omhoog weg, met als bijkomend voordeel dat de geïntegreerde verlichting mee omhoog klapt en daardoor minder kans op beschadiging loopt. In de praktijk kan de chauffeur in de trekker de onderrijbeveiliging eenvoudig hydraulisch opklappen, met als voordeel dat hij daarna ook gemakkelijk weer kan worden teruggeklapt, zodat je op de weg weer met een veilige combinatie rijdt, die aan de eisen voldoet.