
Voortgang rVDM
Na een lange en complexe aanloop zijn we vanaf eind november 2020 intensief met het Ministerie van LNV, NVWA en RVO in gesprek over de werking en bouw van de digitale opvolger van het VDM-formulier. We zetten in op het zeer grondig uitschrijven van alle prestatie-eisen voor de digitale systemen en ondertussen maken we afspraken over het testen, de praktijktesten en een brede pilot om er voor te zorgen dat wat achter de tekentafel bedacht is in de praktijk ook gaat werken. Deze volgende automatiseringsslag moet er voor zorgen dat de mestvervoerder minder werk heeft en dat de automatisering voor hem werkt (in plaats van dat de ondernemer voor de automatisering werkt).
We zijn nu een heel eind op weg met de beschrijving van het hoofdspoor en alle maatwerksporen voor de bijzondere omstandigheden zoals boer/boertransport, levering aan particulieren enz. enz. Naast de beschrijving van de situatie ‘als alles goed gaat’, beschrijven we ook hoe de systemen moeten werken als er dingen niet goed gaan. Als netwerkdekking voor data uitvalt, als apparatuur in storing gaat, als een transportmiddel niet verder kan, als tijdens het transport de afnemer nog wijzigt. Door alle mogelijke situaties consequent uit te schijven ligt er binnenkort een uitgebreid document voor de ICT-bouwers waarin precies staat wat er gebouwd moet worden. Bovendien blijkt al tijdens de overleggen hierover dat we weeffouten er uit kunnen halen en lobbypunten binnen kunnen halen. Zo was de overheid van plan om het veld van de ‘overige betrokkene’ uit het systeem te halen, omdat de overheid daar niets mee doet. We hebben met een aantal duidelijke praktijkvoorbeelden kunnen aangeven dat de overheid er weliswaar niets mee doet, maar dat het voor veel bedrijven essentiële informatie voor de bedrijfsvoering bevat.
Voortgang MineralenManager
De MineralenManager is de definitieve naam van de Digitale Mestketen. Een systeem dat gebouwd wordt door en voor het bedrijfsleven. Het is de bedoeling dat in de MineralenManager alle mineralenstromen vast komen te liggen, zodat ieder aangesloten bedrijf eenvoudig zicht krijgt op zijn mineralenmanagement. Bijvoorbeeld voor intermediairs of aan- en afvoer van mest in evenwicht is of dat mestmonsters in lijn liggen met het gemiddelde. De bouw verloopt in drie fasen:
- In de eerste fase is de MineralenManager zo gebouwd dat het alle wettelijk verplichte rVDM gegevens snel van het Bedrijfsmanagementsysteem van de vervoerder naar de overheid kan sturen. Het zou zonde zijn als deze gegevens eenmalig gebruikt worden – enkel en alleen om ze richting de overheid te sturen. Deze informatie heeft waarde die we willen benutten, daarom bouwen we het systeem verder uit in fase 2.
- In de tweede fase wordt ook de rekenmodule ingebouwd waarmee de MineralenManager bijvoorbeeld voor elk mesttransport laten zien hoe het scoort ten opzichte van de bandbreedte tabel. Bovendien worden in deze fase ook de eerste aanzetten gemaakt om je bedrijf te kunnen vergelijken met een groep gelijkvormige bedrijven en wordt een totaal monitoring van de mestmarkt gemaakt. Je kunt dan als bedrijf bijvoorbeeld zien hoe de mest zich in kwaliteit verhoudt tot het gemiddelde. Denk aan drogestof, stikstof of fosfaat.
- In de derde fase (die later dit jaar zal starten) zullen nog aanvullende functies worden ingebouwd. Het gaat dan om het maken van realtime overzichten waarop je de prestaties van je bedrijf kan aflezen. Met bedrijven uit de sector zal nog overlegd worden welke overzichten en vergelijkingen gewenst zijn.
Waarom meedoen aan de MineralenManager?
Het meest concrete voordeel van de MineralenManager is natuurlijk dat daardoor de certificering voor KeurMest veel goedkoper wordt. Zijn al jouw gegevens in de MineralenManager beschikbaar, dan hoeft er voor de certificering nog maar weinig gedaan te worden. De MineralenManager laat namelijk al zien of je qua mineralen in balans bent. Bovendien checkt de MineralenManager voor ieder mesttransport of het voldoet aan de eisen van de bandbreedte tabel.
Maar er zijn meer handige zaken. Zo kan de MineralenManager je laten zien hoe je presteert ten opzichte van andere (vergelijkbare) bedrijven. Daar leer je van en het helpt je om je bedrijfsvoering te verbeteren. Ook laat de MineralenManager zien hoeveel mest er in een jaar al is getransporteerd. Daarmee ontstaat inzicht in en rust op de mestmarkt. We gaan nog bekijken op welk schaalniveau deze gegevens zicht baar moeten zijn, alleen landelijk of ook op het niveau van de mestoverschotgebieden, provincies of wellicht zelfs gemeenten.
Er is echter ook meerwaarde van de MineralenManager op een ander niveau. Ook voor het geheel van de sector is het belangrijk dat zo veel mogelijk bedrijven zich aansluiten bij de MineralenManager. Hoe vollediger de database van de MineralenManager is hoe beter beoordeeld kan worden dat mest- en mineralenstromen integer zijn. Daarmee hebben we als sector op basis van eigen informatie een weerwoord tegen de overheid. Nu moeten we enkele keren per jaar vragen of er overzichten gemaakt kunnen worden van de meststromen. Met de MineralenManager zijn ze iedere dag inzichtelijk.
Website MineralenManager online!
De website van de MineralenManager is sinds afgelopen week online. Deze website wordt de komende periode verder aangevuld met alle functionaliteiten zoals een koppeling met het Bedrijfsmanagementsysteem en een rekenmodule.
Voortgang KeurMest
Voor KeurMest liggen de voorschriften vrijwel klaar. Wel gaan we nog een keer heel goed kijken of we de controles nog verder kunnen digitaliseren, zodat er een minimum aan bezoek bij gecertificeerde bedrijven nodig is. Hiermee proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden, terwijl een certificaat en de achterliggende controles wel echt iets voorstellen.
Ten behoeve van de Certificerende Instanties zijn we bezig met het opzetten van een trainingsprogramma, zodat de auditoren ook echt goed op de hoogte zijn en weten waar ze over praten.