Veertien wegenprojecten en drie vaarwegprojecten zet minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) in de koelkast, dat maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend. Het levert de minister een dubbel gevoel op. "Het is teleurstellend, omdat we deze projecten nodig vinden en willen aanleggen", zegt hij in een persbericht vanuit het ministerie. Aan de andere kant zegt hij: "Is dit besluit ook positief, omdat we het geld kunnen uitgeven aan broodnodig onderhoud en het niet op de plank laten liggen. "
Slepende stikstofcrisis
De keus van de minister volgt op de haperende vergunningverlening door de stikstofcrisis. En in 2022 begonnen de prijzen in de bouw ook nog eens flink te stijgen. En slaagt hij er in om voor een project een vergunning te krijgen én voldoende financiering dan zijn er weer geen werknemers te vinden om het werk uit te voeren. Tegelijkertijd blijkt op de infrastructuur dringend onderhoud nodig te hebben door het intensievere en zwaardere verkeer. "De komende jaren groeit de behoefte aan mobiliteit." Een combinatie van een groeiend aantal inwoners in Nederland en vraag om mobiliteit. Zoals Harbers het verwoord: "zodat we naar familie kunnen blijven gaan, pakketbezorgers op tijd voor de deur staan en om supermarkten te bevoorraden."
Door bij te sturen en in te zetten op onderhoud hoopt de minister later op de infrastructuur verder te kunnen bouwen. De projecten waarvan de minister zegt dat ze niet doorgaan blijven in het aanlegprogramma staan. Ze gaan alsnog naar de aanlegfase als er voldoende: stikstofruimte, geld en personeel beschikbaar komt.
De projecten die doorgaan:
- Projecten die zich richten op verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen en die geen hinder ondervinden van stikstofproblematiek. Hiervoor ligt 200 miljoen euro op de plank.
- Projecten voor de bereikbaarheid van de tot 2030 400.000 nieuw te bouwen woningen. Hiervoor ligt 7,5 miljard euro op de plank.
- Projecten waar bouwers al werken, de vergunning binnen is of die onder de rechter zijn.
Het werk wat in de koelkast staat:
- N35 Wijthmen – Nijverdal
- A9 Rottepolderplein
- A58 Breda – Tilburg
- A27 Zeewolde – Eemnes
- A15 Papendrecht – Gorinchem
- A2 Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught
- Rijksbijdrage Noordelijke Randweg Utrecht (NRU)
- InnovA58 Annabosch – Galder
- Vernieuwing InnovA58. Hier gaat het niet om een MIRT-project, maar een reservering van 59 miljoen euro voor innovatierisico's bij de aanbesteding.
- A67 Leenderheide – Geldrop
- A1/A35 Knooppunt Azelo – Buren
- A1/A30 Barneveld
- A4 Haaglanden – N14
- A1/A28 Knooppunt Hoevelaken
- Volkeraksluizen
- Kreekraksluizen
- Vaarweg IJsselmeer – Meppel