sloten schonen

Handleiding: wat te doen bij kabelschade?

Datum: 24 maart 2017
Laatst bijgewerkt: 28 februari 2020
Door: Jeannette van Holland
In mijn dagelijkse praktijk als schadebehandelaar bij Cumela kreeg ik onlangs een ondernemer aan de lijn die ‘s ochtends bij baggerwerk een kabel had ‘opgevist’. Ondanks alle genomen (verplichte) voorzorgsmaatregelen was de bak van zijn schuifboot een KPN-kabel tegengekomen die aan het zwemmen was gegaan. Het gevolg: flinke schade aan de kabel en geen telefoon- en internetverkeer meer in de wijk, allemaal heel vervelend.

Gelukkig trok de ondernemer binnen een uur na het voorval al bij mij aan de bel. Ik kon direct onze expert ter plaatse de schade laten opnemen om passende maatregelen te treffen voor het herstelwerk. Door het adequaat handelen van de ondernemer bleef de schade binnen de perken. Kabels en leidingen zijn in en om wateren vaak moeilijk waar te nemen, waardoor de kans op graafschade relatief groot is. Lees het uitgebreide processchema met waardevolle tips om goed voorbereid te werk te gaan (CROW 250, http://iturl.nl/sn526PO).

Dure herstelwerkzaamheden
Niet altijd reageren loonbedrijven even adequaat op een door hen veroorzaakte schade. Als er bij de netwerkbeheerder onduidelijkheid bestaat over de aard van de schade, kan de rekening van de reparatie hoger uitvallen. De netwerkbeheerder grijpt de gelegenheid dan aan om de herstelwerkzaamheden op de meest luxe wijze uit te voeren. Geen eenvoudige sleuf voor de nieuwe (standaard)kabel, maar reparatie door middel van een boogzinker. Bij boogzinkeren worden holle gebogen buizen (boogzinkers) de grond in geperst. De kosten van een dergelijke reparatie kunnen hierdoor oplopen tot ruim boven de € 10.000,-. De netwerkbeheerder heeft dan met terugwerkende kracht de kabel optimaal in de bodem en jij (en wij) betalen daarvoor onterecht een hoge prijs. Bovendien is deze oplossing ongunstig voor jouw schadestatistiek. 

Wat te doen bij kabelschade?

  • Leg direct de werkzaamheden stil en leg schriftelijk vast wat er is gebeurd.
  • Maak ter plekke foto’s om de aard van de schade zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen.
  • Meld de schade direct bij jouw verzekering. Hoe sneller de melding, hoe adequater de afhandeling kan plaatsvinden.
  • Meld de schade bij de aannemer of - als je daar rechtstreeks voor werkt - bij de netwerkbeheerder (KPN, Liander, enzovoort).
  • Leg bij alle gesprekken, telefoontjes, enz. vast wie je hebt gesproken, inclusief datum en tijdstip.