Bedrijven en organisaties die aan telemarketing doen, mogen sinds 1 juli 2021 niet meer ongevraagd naar natuurlijke personen bellen. Het Bel-me-niet-Register is daardoor komen te vervallen. Natuurlijke personen zijn consumenten, eenmanszaken, vennootschappen onder firma of maatschappen.
Het negeren van E-mails en facturen kan je op een later moment duur komen te staan
Op het verbod zijn wel uitzonderingen, waarbij telemarketing wél is toegestaan:
- Wanneer een natuurlijk persoon vooraf toestemming heeft gegeven voor een specifiek doel en voor een bepaalde tijdsduur. (Let op: bij het vragen van toestemming moet duidelijk worden vermeld dat het telefoonnummer wordt gebruikt voor telemarketing. Bovendien is het aan het bedrijf om de eerder gegeven toestemming van de natuurlijke persoon te bewijzen!)
- Wanneer je nu klant bent.
- Wanneer je maximaal drie jaar geleden klant bent geweest.
Voor ondernemers met rechtspersoonlijkheid
Dit verbod geldt niet voor telemarketing richting ondernemers met rechtspersoonlijkheid, oftewel
BV’s, NV’s, coöperaties, verenigingen en stichtingen. Deze bedrijven mogen dus wél worden benaderd voor telefonische verkoop, mits de nummerherkenning aan staat.
Bedenktermijn
Bijna iedereen wordt met enige regelmaat benaderd met een mooie aanbieding. En wanneer je druk bent, kan het dan zomaar gebeuren dat je per ongeluk ‘ja’ zegt op iets wat je eigenlijk - bij nader inzien - helemaal niet wilt. In dat geval biedt een bedenktermijn uitkomst, maar hoe werkt dat?
Voor consumenten
Bij koop op afstand geldt een bedenktermijn van veertien dagen voor consumenten. Tijdens de bedenktijd heeft een consument bedenktijd om toch nog af te zien van de gesloten overeenkomst. Dit geldt dus specifiek voor de situatie dat er iets wordt gekocht buiten een winkelruimte, zoals bij verkoop aan de deur, via de telefoon of online. Een belangrijke kanttekening is dat dit alleen geldt wanneer een consument wat koopt van een bedrijf en niet wanneer een consument iets koopt van een andere consument.
De bedenktijd geldt dan weer niet voor spullen die op maat zijn gemaakt, pakketreizen, de aankoop van woningen en wanneer er iets met de waarde van minder dan vijftig euro wordt gekocht.
Voor ondernemers
Wanneer je als ondernemer iets op afstand koopt, zoals het telefonisch afsluiten van een energiecontract, geldt de bescherming van de bedenktermijn dus niet. De bedenktermijn is er immers specifiek voor consumenten. Dit neemt niet weg dat er wel vaak een bedenktermijn wordt gegeven via een opdrachtbevestiging of algemene voorwaarden. Het is belangrijk om deze bedenktermijn te gebruiken wanneer je af wilt van het contract, omdat het vaak heel ingewikkeld is om op een later moment van de overeenkomst af te zien.
Mocht je dus telefonisch zijn benaderd voor bijvoorbeeld het sluiten van een energiecontract, houd dan de mail in de gaten om eventueel gebruik te maken van de geboden bedenktermijn. Dergelijke e-mails en facturen negeren omdat er naar jouw mening geen overeenkomst is gesloten, kan je op een later moment duur komen te staan. Vaak weten de telemarketingbedrijven namelijk precies wat er nodig is om een overeenkomst rechtsgeldig tot stand te laten komen, waardoor je de overeenkomst zult moeten afkopen om ervan af te komen.
Opzegtermijn
Een opzegtermijn is een termijn die in acht moet worden genomen bij het beëindigen van een overeenkomst. Voor abonnementen bestaan er speciale regels met betrekking tot de opzegtermijn.
Voor consumenten
Wanneer je een abonnement voor bepaalde tijd afsluit, mag die overeenkomst niet stilzwijgend worden verlengd. Het abonnement moet óf automatisch stoppen, óf doorlopen voor onbepaalde tijd met een maand opzegtermijn.
Voor ondernemers
Voor mkb’ers geldt dit niet! Bij zakelijke contracten mag dus wel stilzwijgend worden verlengd voor meerdere jaren met een langere opzegtermijn. De opzegtermijn is vaak contractueel vastgelegd en moet worden gerespecteerd, ook als de opzegtermijn zes maanden of zelfs een jaar is! Lees dus goed de kleine lettertjes van bijvoorbeeld je afvalcontract, want het kan zomaar zijn dat je contract met meerdere jaren wordt verlengd als je te laat bent met opzeggen.
Ook hier weer een uitzondering: voor zakelijke telecomabonnementen (telefoon en internet) met mkb’ers en zzp’ers geldt dat stilzwijgend verlengen is toegestaan, maar dan geldt wel een opzegtermijn van maximaal één maand.
De opzegtermijn moet worden gerespecteerd, ook als deze zes maanden of zelfs een jaar is
Reflexwerking
De reflexwerking van consumentenrecht houdt in dat kleine ondernemingen in sommige gevallen gebruik kunnen maken van rechten die eigenlijk alleen consumenten toekomen. Het gaat om situaties waarbij een kleine ondernemer nauwelijks is te onderscheiden van een consument. Hoewel de reflexwerking in principe voor al het consumentenrecht zou moeten gelden, heeft de reflexwerking tot nu toe alleen geholpen bij geschillen over algemene voorwaarden en oneerlijke handelspraktijken. Oftewel: voor het consumentenrecht dat in dit artikel aan bod komt, lijkt de reflexwerking geen verschil te maken.