Volvo electrische trucks

Extra vrijstellingen voor zero emissie zone?

Datum: 11 april 2024
Laatst bijgewerkt: 12 april 2024
Door: Herma van den Pol
Vanaf 1 januari 2025 starten diverse steden met zero-emissiezones voor bestel- en vrachtauto’s. De ingangsdata verschillen per gemeente. Voor bepaalde. Goed nieuws en tegelijkertijd betekent het opletten.

In 29 Nederlandse gemeenten krijgen bestel- en vrachtauto's te maken met zero-emissiezones (ZE-zones). Deze worden niet allemaal per 1 januari 2025 ingevoerd. Voor sommige voertuigen gaat die overgang makkelijker dan voor andere. Zo zijn er verschillende ingangsdata afhankelijk van de emissieklasse van de leeftijd van het voertuig.

Vrijstellingen en ontheffingen

Voertuigen die vanwege een te lage emissieklasse of te oud zijn, niet in de ZE-zones mogen kunnen vrijstellingen of ontheffingen krijgen. Er zijn diverse redenen om een ontheffing te geven, zoals lange levertijden.

Vrijstelling voor bakwagen en autolaadkraan

Voor de cumelasector zijn nog twee vrijstellingen belangrijk. Die voor Euro 6-bakwagens en knijperauto’s.

Een belangrijke recente aanpassing is dat bestaande Euro 6 bakwagens met een datum eerste toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 automatisch tot 1 januari 2028 ontheffing krijgen voor de ZE-zones. Aanvankelijk mochten bakwagens met een DET van voor 1 januari 2020 niet meer de ZE-zones in vanaf 1 januari 2025.

Het betekent opletten voor ondernemers, want een echte rode draad ontbreekt, zo duidt adviseur bedrijfskundige zaken, André de Swart, van Cumela Advies wat er nu gebeurt. "Bijvoorbeeld bakwagens van na 1 januari 2020 krijgen een ontheffing tot 2030. Maar Euro 6-opleggertrekkers mogen ouder zijn dan bakwagens om tot 2030 in de ZE-zones te mogen rijden. Opleggertrekkers mogen langer de ZE-zones in, omdat er van is uitgegaan dat ZE-opleggertrekkers minder snel beschikbaar komen dat ZE-bakwagens.”

Ook voor bedrijfsauto’s met een zware laadkraan van meer dan 35 tonmeter hefvermogen komt een ontheffing die geldt tot 1 januari 2030 en waarbij het voertuig niet ouder is dan 13 jaar. Een zware autolaadkraan met een DET van 1 mei 2015 kan dan nog tot 1 mei 2025 een ontheffing krijgen voor de ZE-zone. Voertuigen met een autolaadkraan van meer dan 35 tonmeter krijgen automatisch een vrijstelling via het loket wat RDW en gemeenten vanaf 1 juli aanstaande willen openen.

Knijperauto’s

Bedrijfsauto’s met een lichtere autolaadkraan beneden de 35 tonmeter, zoals knijperauto’s, kunnen ook een vrijstelling krijgen. Het gaat dan om de bedrijfsauto’s met een volledig draaibare autolaadkraan die 360° kan draaien. Dergelijke knijperauto’s voldoen aan de definitie van kraanwagen met carrosseriecode 26. Om voor de vrijstelling in aanmerking te komen moeten de carrosseriecode 26 in het kentekenbewijs krijgen. Daarvoor moet het voertuig worden gekeurd bij de RDW. "De kraan moet dus in alle richtingen kunnen werken. De vrijstelling kun je aanvragen voor voertuigen met een DET vanaf 1 januari 2012 en loopt automatisch af als het voertuig 13 jaar oud wordt. Voor oudere trucks is de vrijstelling dus zinloos", zegt De Swart.

Loket komt eraan

Via de officiële website: opwegnaarzes.nl kunnen ondernemers alle informatie vinden die ze nodig hebben. Rond juli komt er een centrale website vanuit de RDW en gemeenten voor het aanvragen van vrijstellingen en ontheffingen. Vanaf 1 november gaat er bij de RDW een dergelijk centraal loket online.

"Ik raad ondernemers aan om goed op te letten", zegt De Swart. Zo bleek pas 20 maart dat er een ontheffing kwam voor bakwagens. "Alles is nog in beweging."

Zero-emissie kentekencheck

Mag jouw bestel- of vrachtwagen in 2025 de zero-emissiezones nog in? Check het aan de hand van je kenteken.

zero-emissiezones vrachtauto's
Toegangsregels vrachtauto's
  • Alle nieuwe vrachtauto's die vanaf 1-1-2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Dit geldt niet voor kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s, vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer en voor vrijgestelde voertuigen met een carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 en aanduiding speciale doeleinden SB en SF. Deze regeling geldt tot 1-1-2030.
  • Euro 6 bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) tussen 1-1-2017 en 31-12-2019 hebben tot 1-1-2028 toegang tot de ZE-zones. Deze voertuigen vallen niet onder de overgangsregeling, maar krijgen automatisch een ontheffing voor alle ZE-zones.
  • Euro 6 bakwagens die op 1-1-2025 max. 5 jaar oud (vanaf DET) zijn, hebben tot 1-1-2030 toegang tot de ZE-zones.
  • Euro 6 opleggertrekkers die op 1-1-2025 max. 8 jaar oud (vanaf DET) zijn, hebben tot en met 1-1-2030 toegang tot de ZE-zones.

​​​​​​​​​​​​​​​​Vrijgesteld voor de ZE-zone zijn:

  • Voertuigen ouder dan 40 jaar (oldtimers);
  • Vrachtauto's met een carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 of aanduiding voor speciale doeleinden SB of SF en uw voertuig is 12 jaar of jonger. Deze vrijstelling loopt tot uiterlijk 1-1-2030 of tot het moment dat het voertuig voor die tijd 13 jaar oud wordt, gerekend vanaf de Datum Eerste Toelating (DET). 
voertuigen vrijgesteld.png
Ontheffingen

Voor bestel- en vrachtauto's die niet zijn vrijgesteld komen de volgende ontheffingen:

  • Dagontheffingen
  • Ontheffing voor particulier bezit van bestel- en vrachtauto's
  • Ontheffing voor een bestelauto of vrachtauto die vanwege een handicap is aangepast
  • Ontheffing voor plug-in hybride vrachtauto's
  • Ontheffing voor bijzondere voertuigen
  • Ontheffing wegens lange levertijden
  • Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden
  • Ontheffing op basis van de hardheidsclausule
  • Ontheffing als er geen emissieloze alternatieven zijn voor uw voertuig
  • Ontheffing voor Euro 6-bakwagens met een Datum Eerste Toelating tussen 1-1-2017 en 31-12-2019