zero emissie transportcombinatie minishovel

B-rijbewijs blijft voor elektrische bestelwagen

Datum: 29 april 2024
Laatst bijgewerkt: 29 april 2024
Door: Toon van der Stok
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het voornemen om het B-rijbewijs te laten gelden voor elektrische bestelwagens tot 4250 kg. In de huidige regelgeving mag je met dit rijbewijs maximaal een auto van 3500 kg besturen. Hoe ga je in deze situatie om met BE-combinaties?

Vraag en antwoord

Als je vóór 2013 een aanhanger rijbewijs hebt gehaald is er geen beperking in massa, na 2013 geldt een beperking van 3500 + 3500 kg. Hoe pakt dat uit voor een elektrische bestelwagen? 

Met een BE-rijbewijs gehaald na 19 januari 2013 mag je rijden met een voertuigcombinatie met een toegestane maximum massa van 7.000 kg. Veel BE-combinaties zijn zwaarder. Dat betekent dat jongere chauffeurs daarvoor een C1E- of CE-rijbewijs moeten hebben. Daarbij mag de last op de assen van de oplegger niet hoger zijn dan 3.500 kg, waarbij de last onder koppeling niet hoger mag zijn het verschil tussen de rijklare massa van de BE-trekker en toegestane maximum massa van de BE-trekker.

Is de rijklare massa van de BE-trekker bijvoorbeeld 2.150 kg en de toegestane maximum massa 3.500 kg dan mag er maximaal 1.350 kg op de opleggerkoppeling van de BE-trekker rusten. Deze 1.350 kg kan opgeteld worden bij de 3.500 kg aslast van de oplegger. Het totaalgewicht inclusief lading van de oplegger mag dan 4.850 kg bedragen.

Hierbij is de toegestane maximum massa van BE-combinatie nog steeds 7.000 kg.

De verhoging van het maximum gewicht is gewenst omdat deze bestelauto’s door de batterijen veel zwaarder worden. Wanneer de grens van 3500 kg gehandhaafd zou worden, zou dit ten koste gaan van veel laadgewicht. Het Europees Parlement herkende dit dilemma en heeft daarom nu ingestemd met het toestaan van een hoger maximaal totaal gewicht van de bestelauto.

In Nederland is er voor deze auto’s al een uitzonderingspositie gecreëerd maar die loopt op 1 juli af. Het is nog onduidelijk of de nieuwe regelgeving dan al in de wet is vastgelegd of dat er nog een uitzonderingspositie blijft.

Een andere versoepeling die het Europees Parlement wil, is dat 17 jarigen die een rijbewijs hebben al zonder begeleiding met deze bedrijfsauto’s mogen rijden. Ook dit moet echter eerst in nationale wetgeving worden vastgelegd.