
"Hydrozine is zowel veilig en goedkoop te vervoeren als gebruiksvriendelijk, waardoor het een ideale brandstof is voor zware voertuigen en machines”, zegt Tijn Swinkels, CTO DENS, over hun LOHC Hydrozine technologie. "Eenmaal ter plaatse extraheert de gepatenteerde technologie de waterstof (dehydrogenatie), zodat het kan worden gebruikt in brandstofcel voertuigen of om elektriciteit te produceren om batterijen voor elektrische voertuigen en machines op te laden."
De technologie kan volgens hem en CEO Max Aerts heel goed ingezet worden om voertuigen op afgelegen of moeilijke locaties te vullen met waterstof dan wel elektrische voertuigen op te laden. Een technologie waar Koolen Industries en de Rabobank vertrouwen in hebben, zo blijkt uit de investeringen van enkele miljoenen euro's in het bedrijf. "Met dat geld financieren we een snelle groei, terwijl we onze technologie commercialiseren, opschalen en verder door ontwikkelen om de energietransitie te versnellen", zegt Aerts in een persbericht.
Ook een keer proberen?
De mannen timmeren hard aan de weg met hun DENS aggregaten en zien het als de mogelijkheid voor boeren, mijnwerkers, bouwbedrijven en andere om de overstap te maken naar CO2-neutrale oplossingen. Onder meer Heijmans en TBI zijn al begonnen met vervangen van de dieselgeneratoren voor generatoren met de nieuwe technologie. Waarbij ze tot nog toe alleen nog gebruikt worden om elektrische voertuigen op te laden. Ook zonder grote investeringen kunnen ondernemers al kennis maken met de techniek, want zowel F&L Powerrental als Fulltank maken het mogelijk om voor de duur van een kort project of als pilot een Hydrozine aggregaat te huren.