grondzuigen

eHerkenning voor MijnKadaster Diensten

Datum: 5 april 2024
Laatst bijgewerkt: 9 april 2024
Door: Marijke Dorresteijn
Voor MijnKadaster geldt per 1 juli 2024 dat (1e) beheerders van MijnKadaster en de gebruikers van een aantal diensten verplicht moeten inloggen met eHerkenning op niveau 3. Dit gaat ook gelden voor diverse Kadaster webservices. Ben je 1e beheerder, koppel dan tijdig jouw account met eHerkenning en inventariseer welke inlog jouw collega’s nodig hebben.

Het Kadaster of jouw serviceprovider hebben de 1e beheerders inmiddels geïnformeerd over deze wijziging. Vanaf 1 juli moet je inloggen via eHerkenning om bij sommige documenten van het Kadaster te komen. Daarmee verkleint het Kadaster de kans op misbruik bij het gebruik van deze openbare registers.

KLIC-meldingen op MijnKadaster

Maak je alleen gebruik van MijnKadaster voor het maken van KLIC-meldingen dan geldt:

  • Ben je (1e) beheerder, dan moet je in MijnKadaster een persoonlijke eHerkenning op niveau 3 hebben en deze koppelen aan MijnKadaster.
  • Ben je een gebruiker die alléén een KLIC-graafmelding, KLIC-oriëntatieverzoek of KLIC-calamiteitenmelding als diensten heeft (je bent dus geen beheerder), dan heb je geen eHerkenning nodig. Ook na 1 juli kun je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Maak je ook gebruik van substantiële diensten, zoals Netbeheerders diensten of Kadaster Online of Kadata-internet dan moet je wél een persoonlijke eHerkenning op niveau 3 hebben. Een overzicht van de substantiële diensten kun je vinden op: https://www.kadaster.nl/zakelijk/eherkenning/mijn-kadaster-en-eherkenning

Controleer gebruikersrechten

Ben je (1e) beheerder dan adviseren we je op korte termijn in te loggen op MijnKadaster. Je kunt daar de gebruikersrechten van alle medewerkers controleren. Als een gebruiker alleen gerechtigd is voor de diensten KLIC-graafmelding, KLIC-oriëntatieverzoek of KLIC-calamiteitenmelding dan hoef je er geen persoonlijke eHerkenning aan te koppelen. Zorg dus dat alle overige machtigingen uit staan! Als er andere machtigingen zijn aangevinkt, kan deze gebruiker vanaf 1 juli namelijk niet meer inloggen zonder persoonlijke eHerkenning!

Om de impact te bepalen voor jouw organisatie en te weten welke noodzakelijke acties je moet uitvoeren, heeft het Kadaster voor de 1e beheerders een beslisboom opgesteld.

Webinar Kadaster

Het Kadaster organiseert het webinar eHerkenning om meer duidelijkheid te geven voor wie en wanneer inloggen met eHerkenning verplicht wordt en welke stappen je moet nemen om eHerkenning te kunnen gebruiken. Je kunt kiezen uit de volgende data:

  • dinsdag 9 april van 13.00 tot 14.00 uur
  • woensdag 10 april van 13.00 tot 14.00 uur
  • donderdag 11 april van 13.00 tot 14.00 uur

Tijdens het webinar zitten de experts van het Kadaster klaar om via de live chat vragen te beantwoorden. Meld je jezelf aan voor het webinar? Dan ontvang je achteraf de opname in je mailbox, zodat je die nog eens kunt terugkijken. 

Inloggen in MijnKadaster

Het is al mogelijk om via eHerkenning in te loggen op MijnKadaster. Bekijk de korte instructievideo van het Kadaster om te zien hoe het werkt.
Voor vragen specifiek over het Kadaster neem je contact op met hun klantenservice. De medewerkers van de klantenservice zijn bereikbaar via telefoonnummer (088) 183 60 30.

KLIC-meldingen via serviceproviders

Indien je KLIC-meldingen doet via een serviceprovider, dan geldt dat voor elke organisatie die in MijnKadaster als klant voorkomt de (1e) beheerder(s) een persoonlijke eHerkenning op niveau-3 moet(en) hebben. Anders kun je ná 1 juli niet meer inloggen om bijvoorbeeld nieuwe gebruikers aan te maken of aan bestaande gebruikers diensten toe te kennen of af te nemen.
Er is een filmpje gemaakt om te controleren wie eerste beheerder is zodat je weet wie eHerkenning nodig heeft. Eén medewerker kan met eHerkenning voor meerdere organisaties gemachtigd worden om te handelen. Zo hoef je niet voor elke organisatie, regio of bedrijf apart eHerkenning aan te vragen.
De wijziging rondom eHerkenning heeft geen impact op de manier hoe gebruikers bij Klic Beheer of in de Klic App inloggen.
Ben je gebruiker van GOconnectIT en heb je vragen dan neem je contact op met hun Servicedeskteam via [email protected]

Extra handelingen

Nico Willemsen, beleidsmedewerker Grondverzet en Cultuurtechniek: ‘We zijn niet blij met deze extra administratieve drempels, maar het Kadaster ontkomt als uitvoeringsorganisatie voor de overheid niet aan deze wettelijke verplichting. De werkwijze voor het doen van een KLIC-melding wordt dus helaas iets omslachtiger. Wel is het fijn te melden dat het is gelukt om te voorkomen dat iedere afzonderlijke medewerker voor KLIC-meldingen zijn eigen persoonlijke eHerkenning nodig heeft.’