keuring machine

Eerst laten beoordelen en registreren

Datum: 3 februari 2023
Laatst bijgewerkt: 3 februari 2023
Door: Hero Dijkema
Door de goedkeurings- en registratieplicht komt er bij het importeren en exporteren van (land)bouwvoertuigen veel meer kijken dan voorheen. Importeer je nu een voertuig, dan moet dat eerst naar het RDW voor een beoordeling. Pas als dat is geregeld, mag je er in Nederland mee op de weg rijden. In deze tekst neem ik je mee in dit proces.

Vanaf 2022 mag je in Nederland alleen op de weg rijden met geregistreerde landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines. Dat geldt ook voor geïmporteerde voertuigen. Er direct mee rijden, is er nu niet meer bij en is zelfs verboden. Het rijden met (land)bouwvoertuig zonder kentekenbewijs levert een boete op van € 410,-.

Een kentekenbewijs krijg je pas na beoordeling door de RDW. Dat is nodig om te bepalen of het voertuig daadwerkelijk in Nederland aanwezig is, er geen fraude in het spel is en of het voertuig aan de voertuigeisen voldoet. Tijdens deze beoordeling worden de voertuiggegevens vastgelegd die noodzakelijk zijn voor registratie. Daarna vindt registratie plaats.

Voertuigpapieren

De meeste nieuwe voertuigen komen via een importeur of dealer binnen. Die zorgt voor de goedkeuring en het kenteken. Zelf een (land)bouwvoertuig in het buitenland kopen en naar Nederland halen, kan ook. Dan regel je alles zelf en zorg je zelf voor voertuig-, goedkeuringspapieren en eventuele andere documenten.

De voertuigpapieren regel je door ernaar te vragen bij de import van het (land)bouwvoertuig. Is het voertuig eerder geregistreerd in het buitenland, dan moet je het volledige originele buitenlandse kentekenbewijs krijgen. Let daarbij op dat je alle delen krijgt als het kentekenbewijs uit meerdere delen bestaat. De RDW moet het buitenlandse kentekenbewijs innemen en zes maanden bewaren voor het land van herkomst. Vraag verder ook altijd om de goedkeuringspapieren van het voertuig en eventuele andere documenten die bij het voertuig horen. Bij de aanvraag van een keuringsafspraak met de RDW lever je alle beschikbare voertuigpapieren aan.

Afspraak maken met RDW

Via de website van de RDW maak je een afspraak voor een ingevoerd (land)bouwvoertuig. Daarvoor ga je naar de homepage van RDW, klik je op ‘Kies uw voertuig’ en kies dan voor ‘(Land)bouwvoertuig, categorieën T, C, R en S’ of voor’ Mobiele machine en MMBS’. Vervolgens klik je op ‘Invoeren en exporteren’.

Zorg ervoor dat:

  • het voertuig tijdens de beoordeling voldoet aan de eisen van de Regeling voertuigen en dat bijvoorbeeld de remmen en verlichting goed functioneren. Zeker bij gebruikte voertuigen moet er nog wel eens wat aan worden gesleuteld;
  • je beschikt over voertuig-, goedkeuringspapieren en eventuele andere documenten;
  • je weet of er een Europese typegoedkeuring is voor het voertuig. Zo ja, controleer dan of je het certificaat in je bezit hebt.

Voor het maken van de keuringsafspraak voor een (land)bouwvoertuig kun je kiezen uit verschillende opties:

  • Landbouwtrekkers (T en C) en getrokken materieel (R en S) met Europese typegoedkeuring (met CvO): in principe geen technische keuring door de RDW nodig.
  • Landbouwtrekkers van voor 1 januari 2018 en getrokken materieel zonder Europese typegoedkeuring (zonder CvO) of mobiele machine ongeacht het bouwjaar: wel een technische keuring door de RDW.

Landbouwtrekkers van na 31 december 2017 zonder Europese typegoedkeuring (zonder CvO): wel een technische keuring door de RDW. Dit gebeurt alleen door inspecteurs van de RDW uit Lelystad.

Europese typegoedkeuring

Beschikt de landbouwtrekker over een Europese typegoedkeuring, dan is er een Certificaat van Overeenstemming (CvO), Certificate of Conformity (CoC). Dit kun je vinden op de constructieplaat. Ontbreekt het CvO, dan is het soms mogelijk om dit op te vragen via de (buitenlandse) importeur of de fabrikant. Daar horen extra kosten bij. Met een CvO hoeft de RDW het voertuig niet meer technisch te keuren, tenzij het voertuig is gewijzigd. Wanneer de Europese typegoedkeuring (K.), variant (D.2.) en uitvoering (D.2) op een kentekenbewijs van de EU staan, heeft de RDW het CvO niet per se nodig. Die dienst kan dan de noodzakelijke gegevens achterhalen.

Voertuigen na 31 december 2017

Pas op met het kopen van buitenlandse (land)bouwvoertuigen die in gebruik zijn genomen na 31 december 2017. Deze voertuigen moeten aantoonbaar voldoen aan de Europese of Nederlandse voorschriften. Doen ze dat niet, dan zijn een keuring en mogelijk dure testen verplicht. Zonder ondersteuning van de fabrikant is dit in de meeste gevallen niet haalbaar.

Zelfrijdende werktuigen

Zelfrijdende werktuigen hebben nooit een Europese typegoedkeuring. Een buitenlandse goedkeuring is niet geldig in Nederland. De RDW keurt daarom altijd geïmporteerde zelfrijdende werktuigen. Daarna komen ze in het kentekenregister als mobiele machine (nationale categorie U). Controleer ook goed dat de hele machine voldoet aan de Machinerichtlijn 2006/42/EG. Of dat zo is, blijkt uit de CE-markering op de constructieplaat en de EG-verklaring van overeenstemming. Deze verklaring heeft de RDW ook nodig bij de beoordeling van het voertuig en moet bij het voertuig aanwezig zijn vanuit het Arbeidsmiddelenbesluit.

Naar keuringsstation of aan huis

Je mag alleen met een voertuig naar een keuringsstation rijden als het voertuig een geldig kenteken heeft of een handelaarskenteken. Heb je geen handelaarskenteken, vraag dan een eendagskenteken aan. Je rijdt of rolt het voertuig zelf naar binnen bij het keuringsstation.

Let op dat je een WA-verzekering regelt. Daarvoor moet het motorvoertuig een chassisnummer hebben; dit in verband met een eventuele testrit op de openbare weg.

Er bestaat de mogelijkheid om de beoordeling van geïmporteerde (land)bouwvoertuigen aan huis te laten doen. Dan komt een medewerker van de RDW naar jouw bedrijfslocatie. Daar zijn extra voorrijkosten van € 114,- aan verbonden. Keuren aan huis gebeurt bij mechanisatiebedrijven; alleen in overleg met de keurmeester van een keuringsstation kan dat ook bij cumelabedrijven. Je hoort dan onder andere te beschikken over een overdekte werkplaats en een internetverbinding.

Legitimeren voor registratie

Zowel bij een keuringstation als bij keuren aan huis moet je je kunnen legitimeren. Registreer je het voertuig op een rechtspersoon (VOF, BV of NV), dan ben je verplicht een uittreksel van de Kamer van Koophandel van maximaal één jaar oud te laten zien. Op het uittreksel moet de naam van de tekenbevoegde persoon staan.

Kosten

Het identificeren en inschrijven van een ongewijzigd landbouwvoertuig van de categorie T, C, R of S met Europese typegoedkeuring (met CvO) kost € 143,55. Identificatie, technische beoordeling en inschrijven voor landbouwvoertuig van de categorie R of S zonder Europese typegoedkeuring of mobiele machines begint bij € 229,05.

Na goedkeuring en registratie ontvang je binnen vijf werkdagen het kentekenbewijs en kun je de kentekenplaat laten maken.

Fytosanitaire verklaring

Vanaf 1 december 2019 mag je alleen gebruikte landbouwmachines van buiten de Europese Unie importeren met een fytosanitaire verklaring. Dit is een officiële verklaring dat machines of voertuigen zijn schoongemaakt en vrij zijn van grond en plantenresten. Doel is om insleep van plantenziekten te voorkomen. Voor import van landbouwmachines uit bijvoorbeeld Groot-Brittannië geldt dit ook!

Bedrijven moeten hiervoor aangifte doen in het nationale NVWA-systeem Client-import. De importen worden steekproefsgewijs geïnspecteerd door het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB). Dat mag alleen op een door de NVWA erkende import-inspectielocatie.