

De DAF XB is uitgerust met de 154 kW (210 pk) sterke Paccar PX-5-krachtbron in combinatie met een PowerLine-automaat. Dat is geen geautomatiseerde versnellingsbak, maar een volautomaat, dus met een koppelomvormer. Dat betekent schakelen zonder koppelonderbreking en een uitermate soepel rijgedrag. Gekozen is voor de ruime dagcabine van de DAF XB, uitgevoerd met een zonneklep en zwaailichten.

Veldhuizen Trucks bouwde een volledig gegalvaniseerde oprijdbare laadbak met een breedte van 2,35 meter en een laadlengte van 6,80 meter. Aan de achterzijde is de laadbak in twee kleine hoeken afgeschuind, waardoor vrijwel elke machine kan worden geladen. De handmatig bedienbare oprijkleppen werken dankzij een veerconstructie licht. Door de lage vloerhoogte van slechts 84 centimeter kunnen ook hoge machines worden geladen binnen de vier meter totale hoogte. Doordat er een aanhangwagenkoppeling is gemonteerd, kan er eventueel een aanhangwagen tot 3,5 ton (geremd) worden getrokken. Het laadvermogen van de luchtgeveerde DAF XB-oprijwagen bedraagt 10,3 ton. Dat betekent dat de truck met bijvoorbeeld deze toch forse Kubota KX 085-5-graafmachine van 8,5 ton achterop nog ruim voldoende laadvermogen over heeft voor toebehoren.

De hardhouten laadvloer van de oprijwagen is voorzien van goedgekeurde sjorpotten en bindogen. Onder de laadbak zijn aan weerszijden grote roestvrijstalen kisten aangebracht voor het opbergen van ladingzekeringsmaterialen.
Veldhuizen Trucks heeft een serie van vijftien DAF XB-oprijwagens klaar staan voor verkoop of verhuur. Ze zijn voorzien van een 2024-kenteken. Dat betekent dat je met deze praktische oprijauto’s nog tot 2030 zonder problemen de zero-emissiezones in kunt. Op de TKD zal deze oprijwagen zijn officiële debuut bij het grote publiek maken.