
Waarom deze coulance regeling?
“Tot 1 juli 2025 mochten bestuurders uit EU-lidstaten met een B-rijbewijs, waarbij het B-rijbewijs is afgegeven voor 1 juli 2015, ook in Nederland (land)bouwvoertuigen besturen. Datzelfde geldt voor bestuurders met een C-rijbewijs, ongeacht de afgiftedatum. Na 1 juli 2025 mag dat alleen nog door Nederlandse bestuurders met de categorie T op hun rijbewijs.
We zagen dat veel ondernemers hierdoor klem kwamen te zitten. Daarom zijn wij in gesprek gegaan met de verzekeraar waar wij de Cumela Compleet Polis hebben ondergebracht. Met resultaat: er is een tijdelijke coulanceregeling tot 1 juli 2026, speciaal voor verzekerden met de Cumela Compleet Polis. Dat is goed nieuws voor de praktijk”, vertelt Roel Stevens van Cumela Verzekeringen.
Wat betekent dit concreet?
- Heeft een bestuurder een in Nederland erkend B-rijbewijs én een in EU-land officieel erkend rijvaardigheidsbewijs voor (land)bouwmaterieel? Dan doet Cumela Verzekeringen bij schade tijdelijk geen beroep op de gebruikelijke uitsluiting vanwege het ontbreken van een Nederlands of Duits T, een Belgisch G- of een C-rijbewijs (vrachtautorijbewijs).
- Deze coulanceregeling is geldig tot 1 juli 2026.
- Wel moet bij schade een kopie van het buitenlandse rijvaardigheidsbewijs worden overlegd.
Belangrijk om te weten
Rijden zonder geldig rijbewijs blijft strafbaar. Hiervoor biedt de Cumela Compleet Polis géén dekking. Alle overige polisvoorwaarden en uitsluitingen blijven ongewijzigd.
Let wel op de minimumleeftijd voor het besturen van tractoren en ander werkmaterieel. In Nederland is dat standaard 16 jaar, maar in België en zeker in Duitsland varieert die leeftijd nogal van 16 tot 21 jaar. Als een bestuurder te jong is, dan zal de schade uiteraard ook niet vergoed worden.
Voor ondernemers met een Cumela Compleet Polis is een rijbewijs voor bestuurders niet verplicht als wordt gereden op eigen terreinen, of ze nu zijn afgesloten of niet. Dat geeft de mogelijkheid om met name jongeren goed te kunnen inwerken. Zorg daarbij wel voor een goede instructie en begeleiding, want anders kunnen er problemen ontstaan met de Nederlandse Arbeidsinspectie.