Column - De eeuwige poetser

Datum: 7 juni 2022
Laatst bijgewerkt: 7 juni 2022
Door: Tobias Barth
“Mooie kraan! Die is nog niet zo oud zeker?” “Nou ja, deze kraan is toch alweer bijna vijf jaar oud, maar de medewerker die erop zit, is er heel zuinig op.”

Je kent hem wel, die medewerker die je niet hoeft aan te sturen op het onderhouden en schoonmaken van zijn machine. Dat deze af en toe volledig onder de modder zit, weerhoudt hem er niet van om week in, week uit te zorgen dat zijn machine in nieuwstaat blijft verkeren. In de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk om hier mee om te gaan. Soms is er namelijk even geen tijd om te poetsen of moet je die ene keer toch een collega-medewerker met deze machine op pad sturen. Het zal je ongetwijfeld wel eens een discussie hebben opgeleverd.

Passie gaat verder dan betrokkenheid

Ik blijf het inspirerend vinden om zo’n hechte band tussen mens en machine te zien. Het heeft veel weg van een stukje eigenaarschap. De medewerker voelt zich verantwoordelijk voor alles wat er met zijn machine gebeurt en neemt die verantwoordelijkheid ook zeer serieus. Hij doet het niet voor een compliment, maar omdat hij zich eigenaar voelt. Ik denk dat we hier als cumelaondernemers ontzettend trots op mogen zijn. Dat wij als sector beschikken over medewerkers die zoveel passie hebben voor de machine waar zij hun dagelijks werk mee uitvoeren. Deze passie gaat verder dan simpelweg betrokkenheid.

Hoe zit dit bij jou als werkgever? Heb je naast passie voor jouw onderneming ook passie voor jouw werkmateriaal: jouw medewerkers? Besteed jij voldoende aandacht aan jouw team om dat in topstaat te houden, poets je wel voldoende? Laat deze gedachte eens op je inwerken en neem die bijvoorbeeld eens mee tijdens de voorbereidingen voor het functioneringsgesprek.