BKT banden

BKT wil omzet in vier jaar verdubbelen

Datum: 23 februari 2023
Laatst bijgewerkt: 28 februari 2023
Door: Toon van der Stok
De Indiase bandenfabrikant BKT blijft onverminderd ambitieus. Inmiddels is de omzet de 1 miljard gepasseerd en in de komende vier jaar wil het bedrijf de omzet verdubbelen naar twee miljard euro.

Om deze groei te realiseren wordt de fabriek in Bhuj in India de komende twee jaar weer verder uitgebreid. Naast de huidige fabriek ligt al een terrein van 115 ha braak om niet alleen nieuwe fabriekshallen neer te zetten, maar ook om 1800 woningen te bouwen.

DSC06504

De plannen werden afgelopen week bekend gemaakt door directeur Rajiv Poddar tijdens een grote internationale persconferentie.  Met de investering wil BKT inspelen op de wereldwijd nog steeds groeiende vraag naar banden. Daarnaast weet BKT steeds meer klanten te werven in Europa waar volgens Poddar inmiddels een marktaandeel van 10 tot 11 procent is behaald.  Inmiddels rolt er per dag 436 ton aan banden de fabriek uit. Een enorme prestatie voor een bedrijf dat pas in 1987 begon met de produktie van banden.

De nieuwe uitbreiding is onderdeel van een breed investeringsprogramma vertelde Poddar. “We werken continu aan verbetering van ons produktie door processen te automatiseren en steeds beter te monitoren. Daardoor beperken we de verliezen en maken we het hele productieproces efficiënter.”  Onderdeel van de nieuwe investering is ook uitbreiding van de eigen koolstoffabriek. Daarin is BKT uniek, omdat dit het enige bandenproducerende bedrijf is die de eigen koolstof maakt. Een onmisbaar product bij de fabricage van banden. Daardoor had BKT ook minder last van de schaarste die de afgelopen jaren aan koolstof ontstond en die bandenproductie onder druk zette.

banden

De komende jaren wil BKT verder uitgroeien tot de specialist op het gebied van Off Highway banden. Door het aanboren van nieuwe markten zoals bos- en mijnbouw, maar ook door een steeds breder aanbod aan tractor- en werktuigbanden. In de fabriek in Bhuj is daarvoor een groot onderzoeks- en ontwikkelcentrum opgezet om de kwaliteit te verbeteren. Met als doel om bij de klant te worden gezien als een volwaardig alternatief voor de huidige gevestigde namen.