Heijdra loon en verhuur opening

‘Als het niet meer gezellig is, stop ik’

Datum: 13 april 2023
Laatst bijgewerkt: 13 april 2023
Door: Herma van den Pol
Het aflopen van de leerplicht op zijn achttiende was het moment waarop Jordi Heijdra zat te wachten. Het opbouwen van zijn eigen bedrijf kon toen beginnen. Met succes, want ongeveer tien jaar later heeft hij vijftien man in vaste dienst en een flexibele schil van rond de 25 medewerkers. Het belangrijkste is dat zijn medewerkers het naar hun zin hebben bij Heijdra Loon en Verhuur BV en dat het gezellig is. “Anders stop ik”, zegt Jordi.

Heijdra Loon en Verhuur BV

Inmiddels tien jaar geleden hielp Jordi Heijdra mee aan de bouw van de stal op de locatie van zijn ouders in IJsselstein, waar ook zijn bedrijf is komen te staan. Hij moest toen nog tot zijn achttiende stage lopen bij het bedrijf waar hij op dat moment werkte, maar stopte met school. Na het vieren van zijn achttiende verjaardag begon hij met het verhuren van zichzelf en al snel verhuurde hij ook bevriende boerenzoons. Daarna volgde de overname van het machinepark van een loonwerker uit de omgeving en volgden andere aankopen. Zo groeide het bedrijf gestaag door en ontwikkelde het zich verder in agrarisch loonwerk, verhuur en transport. Het resultaat: een jong en veelzijdig bedrijf.

De eerste dag van het nieuwe mestseizoen, 16 februari, regent het. Onhandig, maar het werk moet doorgaan. “We gaan eerst aan de slag om bij elke veehouder wat mest uit de put te halen, want op veel plaatsen zit die vol”, zegt Jordi Heijdra. “Daarna gaan we in rustiger tempo verder met sleepslangen. Dat doen we samen met een andere loonwerker hier uit de buurt”, vertelt de ondernemer. Sinds drie jaar biedt Heijdra het sleepslangen aan.

In dit gebied hadden we altijd mestruimte genoeg

Dit seizoen begint met de invoering van het rVDM en bufferzones. “Voor zover dat kan, zijn we startklaar voor het rVDM”, zegt Jordi. Om beter in beeld te krijgen hoe het zit met de bufferzones hebben ze bij Heijdra zelf alle percelen ingetekend. “Het is goed kijken hoe het zit.”

Spannender vindt Jordi het einde van het mestseizoen. “In dit gebied hadden we altijd mestruimte genoeg”, vertelt hij. “Door alle veranderingen neemt die ruimte af en daarmee de mogelijkheid om aan het einde van het seizoen voor alle mest van onze vaste klanten nog betaalbare afzet te vinden”, weet hij. Hij raadt veehouders daarom aan om hiermee op tijd aan de slag te gaan.

We kunnen alles

Naar schatting bestaat twintig procent van het werk van het loon- en verhuurbedrijf uit agrarisch werk. “Dat doen we van A tot Z”, vertelt Jordi. “Door de jaren heen groeide dat zo. We kunnen alles voor de klanten verzorgen, ook in het grondverzet en onderhoud, van bermen maaien tot heggen knippen en van graven tot aan transport. In het transport zijn we zelfs zover gegroeid dat we dagelijks met zes kipauto’s rijden.”

Die groei houdt gelijke tred met de aanwas van nieuwe medewerkers. Het is de manier waarop Jordi het bedrijf opbouwde en de manier waarop hij nog altijd werkt. “Ik ben ooit begonnen met mezelf te verhuren”, vertelt hij. “Ik deed toen van alles wat. In die tijd begonnen boerenzoons naar mij toe te komen om te vragen of ik werk voor hen had. Vervolgens gingen zij mee om me te helpen. Zo ben ik al heel snel begonnen met losse mensen verhuren op andermans machines. Elke keer als ik op een werk bezig was en ik zag dat het goed ging, liet ik de verantwoordelijkheid aan de jongens zelf over en ging ik zelf weer met wat anders aan de slag.”

Ik probeer er jaarlijks twee man personeel bij te krijgen

Tegelijkertijd houdt hij goed in de gaten dat de medewerkers blij en tevreden zijn, waardoor hij nauwelijks verloop heeft. Dat is iets waar hij trots op is. “Ik heb bijvoorbeeld een medewerker gehad die al een tijd voor mij werkte en toen overstapte naar een andere werkgever. Na driekwart jaar kwam hij toch weer terug. Dat geeft voldoening. Ik probeer er jaarlijks minimaal twee man personeel bij te krijgen.”

Mooi werk

Het machinepark groeide mee. “Dat ging geleidelijk via de interesse van de jongens”, vertelt Jordi. “Ik kocht er een machine bij als een goede jongen aangaf een bepaald soort werk mooi te vinden. Die aankoop deed ik op het moment dat ik er voldoende werk voor kon krijgen bij een van de opdrachtgevers. Zo is het bijvoorbeeld met de maaizuigcombinatie gegaan. Een aannemer had er een groot bestek voor en ik had een jongen die het mooi vond. Als het werk klaar is en je hebt de machine alweer voor een groot deel terugverdiend, dan doe je het in mijn ogen goed.”

Met zijn filosofie ‘Ik ben er voor jullie, maar jullie moeten er ook voor mij zijn’ slaagde Jordi erin om vijftien man personeel in vaste dienst aan zich te binden. Daarnaast heeft hij een flexibele schil van 23 tot 25 medewerkers. “Mijn uitgangspunt is dat we proberen passend werk te zoeken, ook voor zzp’ers, en iedereen aan de gang te houden”, zegt hij. Hij maakt geen onderscheid tussen zijn vaste personeel en de zzp’ers en zorgt ervoor dat ze snel worden betaald.

Het is een hechte club, die samen oplossingen zoekt voordat ik er iets over hoor

Medewerkers met een van negen-tot-vijfmentaliteit werken niet voor Heijdra. “Natuurlijk, als je weg moet, moet je weg, maar je moet het uiteindelijk met elkaar doen. Wij vervoeren in de weekeinden bijvoorbeeld asfalt. Iedereen moet dat doen. Het kan niet zo zijn dat de één dertig weekeinden werkt en de ander geen. Wie dat niet wil, past hier niet.”

Elkaar helpen en ondersteunen

De ondernemer kiest bewust voor deze aanpak, omdat hij echt wil dat zijn medewerkers er voor elkaar zijn en elkaar helpen en ondersteunen. Met succes. “Het is een hechte club, die samen oplossingen zoekt voordat ik er iets over hoor”, zegt Jordi. Het voordeel daarvan is dat hij werk los kan laten. Zo is er bijvoorbeeld een jongen op de vrachtauto die de werkplaats erbij regelt. “Vandaag werken de jongens op twintig werken. Ik moet dan op hen kunnen vertrouwen, want ik kan niet overal zijn.”

Dit kan ook omdat jongens al op jonge leeftijd voor Heijdra komen werken en daardoor nog te vormen zijn. Zo leren ze bijvoorbeeld al snel netjes met opdrachtgevers omgaan. “Ik organiseer ook bijeenkomsten waarop zowel de medewerkers als de opdrachtgevers komen, zoals een gezellige barbecue aan het begin van het agrarische seizoen”, vertelt de ondernemer. Door dit te doen, zorgt hij ervoor dat medewerkers en opdrachtgevers elkaar beter leren kennen en de communicatie gemakkelijker gaat. Het belangrijkste voor Jordi zijn de sfeer en de gezelligheid. Zolang die er zijn, gaat hij door met zijn bedrijf. Je ziet het meteen terug in de sfeervol ingerichte kantine.

Machines goed benutten

Binnen het bedrijf is er oog voor de mens, zonder de zakelijke kant uit het oog te verliezen. “Ik streef ernaar machines 1500 tot 2000 uur per jaar te laten draaien”, vertelt Jordi. “Ook proberen we nieuwe machines na aanschaf goed in te zetten, zodat de kop er snel af is. Daarnaast kies ik ervoor machines al jong te vernieuwen. Recent heb ik bijvoorbeeld een kraan met 6500 uur op de teller ingeruild. Zo kun je er nog een goede prijs voor krijgen. Bovendien hebben wij dan weer voordeel van bijvoorbeeld een nieuwe vrachtwagen, doordat die een lager brandstofverbruik heeft.”

Ik streef ernaar machines 1500 tot 2000 uur per jaar te laten draaien

Ook houdt Heijdra goed in de gaten dat hij op tijd indexeert, maar alleen als het nodig is. “Dat vond ik fijn aan het toepassen van een brandstoftoeslag”, zegt hij. Hij ontwikkelde hier een te controleren doorberekenmethode voor en besprak dit persoonlijk met al zijn klanten. “Wij willen een goede prijs om goed werk te kunnen doen. Uiteindelijk ben ik verantwoordelijk voor de continuïteit van het bedrijf en het werk van mijn jongens.”

Werken aan duurzaamheid

Heijdra Loon en Verhuur BV wil graag met de tijd mee en investeert in machines met lagere of geen emissies. Dat was de reden dat het probeerde subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een waterstoftrekker. “We hadden toen een maaibestek waarin werd gevraagd om emissievrij te werken. Wij besloten dat dit een mooie gelegenheid was om daarmee te beginnen, alleen wij kregen de subsidie niet en dan is zo’n trekker toch 75.000 euro duurder. Die is er dus niet gekomen. Dit jaar proberen we het weer. Wij willen mee. We zijn een jong bedrijf en moeten nog jaren vooruit, alleen moet de overheid er wel in ondersteunen, want je kunt de extra kosten nergens terughalen. Al krijgen we alleen maar subsidie op de waterstof, dan helpt dat. Hebben we eenmaal de trekker, dan kunnen we er ook mooi werk bij een boer mee gaan doen. Dat lijkt me geweldig.”