V65e Van Doorn

Allereerste elektrische truck gemonteerde veegwagen

Datum: 30 april 2021
Laatst bijgewerkt: 30 april 2021
Door: Herma van den Pol
Van Doorn onthulde op donderdag 29 april de allereerste elektrische truck gemonteerde veegwagen V65e. Het is meteen de grootste elektrische aanwinst tot nog toe voor het bedrijf, maar absoluut niet de laatste. Emissie-neutraal werken is in de beleving van operationeel directeur Erik van Doorn de toekomst.

Wat heeft de doorslag gegeven bij de aankoop van de V65e?
“De overheid is, met 80 procent van onze omzet, onze grootste opdrachtgever. Zij confronteren ons vaak met de vraag naar duurzaamheid. Met de aanschaf van de veegwagen zetten we een eerste stap. We lopen misschien niet helemaal voorop, maar we zijn wel de eerste in Nederland met een elektrische veegwagen en het is er maar één van de vijftien exemplaren die in Europa geleverd worden.”

Erik van Doorn

Hoe gaan jullie de V65e in het werk inzetten?
“We gaan de V65e inzetten op onze onderhoudscontracten en daarnaast verhuren aan derden. In totaal kunnen we er acht uur achter elkaar mee rijden en kan hij zonder problemen achter de asfaltfrees ingezet worden. Eigenlijk is hij overal inzetbaar waar we nu ook een traditionele veegwagen inzetten. Een verschil met diesel is het bijtanken. Dat kan niet even snel en dat is nog wat onontgonnen gebied, maar we hebben er vertrouwen in dat we een oplossing kunnen vinden. 
In het verleden zijn we bijvoorbeeld met de ontwikkeling van onze Zoab-reiniger ook wel eens tegen onvoorziene zaken aangelopen, maar uiteindelijk hebben we altijd technische oplossingen gevonden. ”

Als je wilt innoveren, denk dan aan mogelijkheden en niet in problemen

Hoe zie je dat opladen voor je?
“Hij blijft op het werk en daar gaan we kijken wat de mogelijkheden voor laden zijn. Er zijn vandaag de dag op veel plaatsen industriële oplaadpunten. Daar willen we gebruik van gaan maken. In de toekomst wordt het waarschijnlijk makkelijker want de eerste mobiele snelladers zijn al op de markt. Zo las ik dat de ANWB er al een op de aanhanger mee kan nemen. De zwaardere toepassingen komen dan vanzelf op de markt, maar daar kunnen we nu nog geen gebruik van maken. We hebben via de elektrische busjes wat ervaring op kunnen doen en gezien dat het kan. Je levert een stukje flexibiliteit in en moet er in je planning rekening mee houden dat de machine een nacht moet laden, maar daar staat ook wat tegenover.”

Wat staat er tegenover?
“Wij investeren niet in iets om er enkel en alleen een bepaald project mee aan te nemen. Ons investeringsbeleid is erop gericht om geleidelijk aan het hele bedrijf over te schakelen naar duurzame alternatieven zodat we in 2030 100 procent energieneutraal zijn en voldoen aan de klimaatdoelstelling van de toekomst. Of dat lukt hangt ook af van de technische ontwikkelingen en mogelijkheden. Wij zien ook dat duurzaamheidseisen in bestekken steeds belangrijker worden. Je hebt nu al inschrijvingen waarbij de prijs vastgesteld is en je alleen beoordeeld wordt op duurzaamheids- en/of kwaliteitsaspecten.”

De machines zijn duurder in aanschaf dan traditionele machines en toch wil ik andere ondernemers echt adviseren om zich er niet vanaf te keren


Hoe ver zijn jullie met het omzetten van het machinepark naar elektrisch?
“We hebben op dit moment een e-Crafter, kleinere elektrische busjes, knikmops, diverse klein groenvoorzieningsmaterieel, trilplaten en stampers. Onze ongeveer 200 wagens gaan zes tot vijftien jaar mee. Daar waar het kan gaan we over op elektrisch. We denken er zelfs over om een regel in te voeren dat er alleen nog elektrische bedrijfsauto’s gebruikt mogen worden, tenzij aangetoond kan worden dat dit echt niet mogelijk is. Zoals in het geval van een uitvoerder die regelmatig met zware aanhangers achter zijn auto moet rijden. Er zijn fiscale regelingen en subsidieregelingen waarvan je voor groene investeringen gebruik van kunt maken, maar je moet er zelf in geloven en niet investeren vanwege de subsidie. De machines zijn duurder in aanschaf dan traditionele machines en toch wil ik andere ondernemers echt adviseren om zich er niet vanaf te keren.”

Wat verwacht je richting de toekomst?
“Dat er minder diesels komen. Ik zie dat ook de Inspectie SZW (vroeger de arbeidsinspectie) zich laat horen nu er alternatieven voor diesels beginnen te komen. Behalve het duurzaamheidsaspect kan dieseluitstoot ook kankerverwekkend zijn. Dat hebben wij eerder meegemaakt met Aspen-brandstof in klein gemotoriseerd materieel. Wanneer het vanuit de Arbo wetgeving afgedwongen gaat worden kun je er als bedrijf niet meer omheen. Daarnaast wil je natuurlijk ook bekend staan als een bedrijf dat duurzaam, veilig en gezond werkt.”

Cabine V65e elektrisch

Nu de belangrijkste vraag: Hoe rijdt de V65e?
“Ik ben zelf geen chauffeur, maar heb als bijrijder meegereden en de V65e rijdt zoals alles wat elektrisch is: fantastisch! Hij reageert direct. Remmen, rijden; het gaat veel sneller dan bij een diesel. Het is stil en daardoor erg prettig in de cabine. Eigenlijk is het eenzelfde beleving als in de auto; heel soepel.” 

Op 29 april wordt de nieuwste aanwinst officieel onthuld en kun je hem tegen gaan komen op de weg. “Als je wilt innoveren, denk dan aan mogelijkheden en niet in problemen. Door de moeilijkheden op te lossen leer je het. Probeer vooral een keer wat uit”, met die woorden hoopt Van Doorn andere ondernemers te stimuleren ook de groene weg op te gaan. Samen vormen we de buitenruimte van morgen!