dieplader

Mijn aanhangwagen of dieplader blijkt al geregistreerd te zijn

Datum: 17 december 2021
Laatst bijgewerkt: 17 december 2021
Door: Hero Dijkema
Wat doe je als je ontdekt dat jouw aanhanger of dieplader als geregistreerd is bij de RDW met de vermelding geschorst, gesloopt en geëxporteerd? Heb je hiermee te maken dan moet je jouw voertuig laten keuren door de RDW. Pas daarna kan de voertuigcategorie gewijzigd worden naar landbouwaanhangwagens categorie R. Dit zelfde geldt ook voor snelverkeeraanhangwagens categorie O.
  • Mijn voertuig heeft nog geen VIN? Lees dan hier wat je moet doen!
  • Mijn voertuig heeft een VIN en blijkt geregistreerd te zijn, wat moet ik nu doen? Lees verder.

Onbekende achtergrond
Eigenaren weten de achtergrond van hun gebruikte aanhangwagens of diepladers vaak niet. Deze aanhangwagens zijn gekocht bij een handelaar of ander bedrijf en er zijn geen voertuigpapieren bij, maar deze snelverkeeraanhangwagens kunnen nog wel bij de RDW geregistreerd zijn met de vermelding geschorst, gesloopt en geëxporteerd. Als je voor een dergelijk voertuig een aanvraag voor registratie doet controleert de RDW door het voertuigidentificatienummer (VIN) ook of het voertuig al niet een registratie heeft en dan komt de bestaande registratie alsnog aan het licht. 

Wijzigen voertuigcategorie
Als je jouw snelverkeeraanhangwagen of dieplader (categorie O) wilt registreren als landbouwaanhangwagen voor transport (categorie R), moet deze gekeurd worden door de RDW. Het wijzigen van voertuigcategorie is namelijk keuringsplichtig. Voor een dergelijk keuring moet een keuringsafspraak gemaakt worden bij de RDW.

Bij de keuring is het belangrijk dat de aanhangwagen voldoet aan de technische eisen voor een landbouwaanhangwagen categorie R. Uit de praktijk horen wij soms dat een te keuren aanhangwagen technisch niet meer mag voldoen aan de eisen voor een snelverkeeraanhangwagen. Navraag bij de RDW leert dat dit niet het geval is; de aanhangwagen wordt beoordeeld of deze voldoet aan de eisen van een landbouwaanhangwagen. Ook al voldoet de aanhangwagen technisch ook nog aan de snelverkeereisen, dan kan deze toch worden gekeurd als landbouwaanhangwagen.

Twee keuzes
Als je een voormalige snelverkeeraanhangwagen wilt registreren heb je bij het keuren twee mogelijkheden. Dit hangt af van hoe je de aanhangwagen wilt inzetten en de technische uitrusting van de aanhangwagen.

  1. De eerste mogelijkheid is om de oorspronkelijke registratie als snelverkeeraanhangwagen weer te activeren en het bestaande kenteken te gebruiken. Hiervoor moet de aanhangwagen worden gekeurd door de RDW. De aanhangwagen moet dan voldoen aan de technische eisen voor de voertuigcategorie O, onder meer tweeleiding luchtremmen. In dit geval is het wel noodzakelijk dat er een geldige APK bij de aanhangwagen is. Voordeel is dat aanhangwagen of dieplader na activering van de registratie zowel door een vrachtauto als een (land)bouwvoertuig mag worden getrokken.
  2. De tweede mogelijkheid is om de aanhangwagen te keuren als een landbouwaanhangwagen van de categorie R. Dit zal de enige mogelijkheid zijn als de aanhangwagen niet meer kan voldoen aan de eisen voor een snelverkeeraanhangwagen, bijvoorbeeld als er hydraulische remmen of combibooster zijn gemonteerd. Een dergelijke landbouwaanhangwagen mag alleen door een landbouwtrekker, motorrijtuig met beperkte snelheid mobiele machine of worden getrokken. Het enige voordeel ten opzichte van een snelverkeeraanhangwagen is dat de landbouwaanhangwagen niet APK-plichtig is.


Technische eisen
Soms zijn voormalige snelverkeeraanhangwagens omgebouwd, waarbij de luchtremmen zijn vervangen door hydraulische remmen. Dit gebeurt vaak bij de schamelaanhangwagens die in de agrarische sector worden ingezet voor transport van bijvoorbeeld balen. De aanhangwagen met hydraulische remmen voldoet dan niet meer aan een snelverkeeraanhangwagen, want die moet tweeleiding luchtremmen hebben. Dergelijke aanhangwagens moeten dan als landbouwaanhangwagen worden gekeurd.

Een deel van de aanhangwagens zijn technisch niet gewijzigd, maar worden al vele jaren ingezet achter landbouwtrekkers, zoals diepladers achter landbouwtrekkers, waar de luchtremmen worden gewaardeerd voor hun remvermogen en doseerbaarheid. Deze kunnen met een geldige APK weer als snelverkeeraanhangwagen worden ingeschreven.

Bouwjaar landbouwaanhangwagen
De technische eisen waaraan een landbouwaanhangwagen bij de keuring moet voldoen hangen af van het bouwjaar. Voor snelverkeeraanhangwagens die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2018 (bouwjaar 2017 of ouder) gelden de permanente eisen van de Regeling voertuigen van het bouwjaar van het voertuig. Zo volstaan hydraulische remmen op landbouwaanhangwagens met leeggewicht van meer 3.500 kg.

Snelverkeeraanhangwagens die in gebruik zijn genomen vanaf 1 januari 2018 (bouwjaar 2018 en jonger) moeten als landbouwaanhangwagen voldoen aan de technische eisen van de Europese verordening 167/2013. Dan moeten er tweeleiding luchtremmen op zitten en een stootbalk aan de achterkant. Ook een oplegger met bouwjaar 2018 of jonger kan niet worden geregistreerd als landbouwaanhangwagen. De reden is dat in de Europese verordening opleggers niet zijn gedefinieerd als landbouwvoertuig. Opleggers van vóór 2018 kunnen dus wel landbouwaanhangwagen worden geregistreerd.

Keuring
De keuring van de aanhangwagen kan bij één van de 16 RDW-keuringsstations. De afspraak maak je via het formulier Aanvraag keuring (land)bouwvoertuigen.
Een keuring door de RDW kost zowel in 2021 als in 2022 85,50 euro per aanhangwagen. De registratie en tenaamstelling van de landbouwaanhangwagen kost in 2021 nog 18,- euro, maar stijgt in 2022 naar 51,55 euro.

Let op: de keuring van snelverkeeraanhangwagens is een andere procedure dan het aanmelden van (land)bouwvoertuigen voor identificatie en inslaan van het VIN. De snelverkeeraanhangwagens in dit artikel beschikken immers al over een VIN.