Belastingadvies en subsidies

Aan de slag met incasso of toch maar afboeken?

Datum: 11 april 2023
Laatst bijgewerkt: 11 april 2023
Incasso of afboeken? Voor de ene ondernemer een makkelijke keuze, maar voor de andere een dilemma. We helpen graag om de juiste afweging te maken. Om welk bedrag gaat het en wat zijn de risico’s en kosten? Welk bedrag loop jij als ondernemer mis?

Het bedrag wat nog open staat noemen we ook wel de openstaande vordering. Na ontvangst van de kopiefactuur kunnen we een incassodossier opstarten.

Aanmaningsbrief

In eerste instantie zullen we beginnen met een aanmaningsbrief aan de debiteur (diegene die de facturen nog moet betalen). Bij een zakelijke klant worden handelsrente- en incassokosten direct in rekening gebracht, in overeenstemming met de wet- en regelgeving. Bij een particulier wordt de vordering wel verhoogd met rente, maar mogen de incassokosten wettelijk gezien pas in rekening worden gebracht na de eerste aanmaning door ons.

Tweede aanmaning en telefonische navraag

Als na de eerste aanmaningsbrief niet wordt gereageerd of betaald, dan wordt een tweede brief gestuurd. Dat is een sommatiebrief. Afhankelijk van de vordering en de situatie zoeken we ook telefonisch contact met de debiteur. Hierbij wordt besproken waarom er nog niet is betaald en wordt hij nogmaals verzocht om zo spoedig mogelijk de vordering te voldoen.

Volgende stap in overleg

Mochten de sommatiebrief en het telefoongesprek niet tot betaling leiden, dan bespreken we het vervolg van het proces met jou als ondernemer. Gaan we nog een brief sturen, dagvaarden of moet er een advocaat worden ingeschakeld om beslag te laten leggen? Wij adviseren jou zo goed mogelijk en bepalen samen met jou welke stappen strategisch de beste zijn.

Stel je vragen aan onze juridisch adviseurs

Heb je een factuur die al even open staat? Neem dan contact op met één van onze adviseurs of mail je vragen naar de juridisch afdeling: [email protected]