bijeenkomst rVDM

750 bezoekers voor rVDM bijeenkomsten

Datum: 25 november 2022
Laatst bijgewerkt: 25 november 2022
Door: Toon van der Stok
Massaal kwamen de mesttransporteurs en loonwerkers naar de bijeenkomsten over de invoering van het rVDM. In totaal meer dan 750 bezoekers kregen uitleg en konden vragenstellen. Opvallend was dat er weinig wanklanken waren en vooral veel detailvragen.
vragenrondje tijdens rVDM bijeenkomst

“We hebben te maken met kenners en professionals,” constateerde een van de communicatiemedewerkers die de bijeenkomsten begeleidde. De voorlichtingsbijeenkomsten waren een van de stappen in het proces naar het volledig digitale systeem voor het opmaken van vervoersdocumenten voor de mest. Voorafgaand aan de bijeenkomst was al naar 60.000 bedrijven informatie verstuurd over de veranderingen bij het transport van mest.

De belangrijkste verandering waar mestintermediairs mee te maken krijgen is dat het papieren vervoerbewijs verdwijnt en alles digitaal moet en dat mesttransporten vooraf aangemeld moeten worden. Al kan dat tot enkele seconden voor het laden van de mest. Wie meer wil plannen kan dat maximaal twee weken van te voren doen. Een voordeel van deze werkwijze is dat alle gegevens vooraf worden ingevoerd en dat de kans op fouten minimaal is, omdat er pas een rVDM nummer wordt afgegeven als alles in orde is. In haar toelichting benadrukte Joke Noordsij van het Ministerie van LNV dat dit vooral belangrijk is om fraude uit te bannen, zodat er een gelijk speelveld ontstaat voor al die bedrijven die het wel goed doen. Daarbij is ze er ook van overtuigt dat dit voordelen op gaat leveren. “Het eerste jaar zal het wel wennen zijn en wellicht wat tijd kosten, maar zal het zeker in combinatie met een BedrijfsManagement systeem een grote administratieve verlichting geven.”

Geen handtekeningen meer
Een belangrijk voordeel voor intermediairs is dat zij geen handtekeningen meer hoeven te verzamelen. Zowel de leverancier als de afnemer van de mest moet het transport digitaal bevestigen bij RVO. Daarvoor krijgen ze na aflevering van de mest van RVO een mail met het verzoek om dit te bevestigen. Een belangrijke vraag tijdens de bijeenkomsten was, wie verantwoordelijk is als dat niet wordt gedaan. Daarover was Arjen Dijkstra van RVO heel helder; “Die verantwoordelijkheid ligt bij ons. Als we na zeven dagen geen bevestiging hebben, gaan we berichten sturen om mensen aan het werk te zetten. Is dat na 30 dagen nog niet gebeurd, dan kunnen er ook sancties volgen. Al zijn we daar in de eerste periode ook terughoudend mee. Later gaan we zeker strenger opereren.”  Zowel Dijkstra als Noordsij benadrukten dat de vervoerder daar niets mee te maken heeft. “Zodra de vracht is gelost en afgemeld, is de rol van de vervoerder voorbij.”

overleg op rVDM bijeenkomst

14 problemen 
Natuurlijk kan er ook nog veel mis gaan vertelde Hans Verkerk van Cumela in zijn bijdrage. “Maar daar hebben we uitgebreid en zeer stevig over gesproken. Want invoering was voor ons pas bespreekbaar als er een oplossing is voor alle mogelijke problemen. Van niet functionerend internet tot een vrachtauto die stil valt.” In totaal zijn er volgens hem 14 verschillende situaties bedacht waar een antwoord op moest komen. “Die hebben we in alle gevallen tot zelfs in uiterste nood, nog het invullen van het huidige papieren VDM, maar vergis je niet, dat kan echt alleen als alles misgaat. Geen internetverbinding kan nooit een reden zijn omdat je dan ook offline kunt werken.”

Het formuleren van een antwoord op de mogelijke problemen en de toezegging van RVO en NVWA dat er een overgangsperiode van twee maanden zou komen en dat er de eerste maanden een helpdesk is die problemen direct oppakt was voor Cumela reden om nu in te stemmen met de invoering gaf Verkerk aan. “Natuurlijk zijn er nog vragen en moeten er voor bijzondere gevallen oplossingen komen, maar we gaan er nu vanuit dat dit systeem echt een stap vooruit is. Niet alleen voor de handhavers, maar ook voor ons als transporteurs.”.  

Zijn er vragen of problemen bij het werken met rVDM dan kun je contact opnemen met de ondernemerslijn of een mailtje sturen naar [email protected]