
“De mogelijkheid om de kantelhoek en rotatie van het uitrustingsstuk aan te passen, betekent gewoon dat het gemakkelijker is om taken uit te voeren met minder machinebewegingen. Dit bespaart brandstof”, zegt productmanager Sven-Roger Ekström. “We noemen dit het draaikantelstuk-effect”, zegt hij. Ekström legt uit dat ze bij Rototilt allang weten dat het een groot verschil is of je werkt met of zonder draaikantelstuk. Er zijn niet alleen minder machines nodig, maar je kunt het werk ook met minder bewegingen en positiewisselingen doen. Dit bespaart zowel brandstof als tijd en vermindert de impact op de grond waarop wordt gewerkt. Tot zover weinig nieuws onder de zon. De fabrikant gaat echter een stap verder. Volgens Ekström kunnen de draaikantelstukken uit de nieuwe serie RC-tiltrotators het positieve effect verder vergroten dankzij een verbeterde energie-efficiëntie met de in eigen huis ontwikkelde drukgecompenseerde hydrauliek van Rototilt. “We hebben metingen gedaan waarbij we de draaikantelstukken van de vorige generatie hebben vergeleken met onze nieuwe drukgecompenseerde hydraulica in de RC4-RC9”, zegt Ekström. Hij geeft aan dat deze laboratoriumtests wijzen op een reductie in brandstofverbruik van één à twee liter per uur op een machine van twintig ton in vergelijking met de vorige serie draaikantelstukken.