Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Yanmar CE lanceert V7-wielladers

Yanmar Compact Equipment breidt zijn wielladerportfolio uit met de lancering van de 4,25-tons V7 en de 4,45-tons V7-HW (Heavy Weight). De V7 en V7-HW worden gefabriceerd in de fabriek van Yanmar CE in het Duitse Crailsheim op basis van een nieuw platform, dat naast dieselaandrijving ook geschikt is voor elektrificatie. De eerste exemplaren worden dit jaar bij Geert-Jan de Kok verwacht. De elektrische variant komt volgend jaar.
7 september 2023 2 min leestijd
Yanmar V7 wiellader
Yanmar V7 wiellader

Aan de schuin achterover gestileerde cabine met ver naar beneden doorlopend glas in het voorraam en in beide portieren plus de sterk aflopende en ranke achterpartij zie je meteen dat het gaat om een nieuwe compacte Yanmar-wiellader. Yanmar heeft voor deze reeks een nieuw compact knikpendelstuk met tien graden pendeling ontworpen. Mede daardoor kon de wiellader laag worden gehouden. Met een totale hoogte van minder dan 2,50 meter, een breedte van 1,95 meter (met bak) en een totale lengte van 5,25 meter zijn de V7 en V7-HW ook te transporteren in containers op vrachtwagens. Internationaal is dat een issue.

Yanmar V7 wiellader

Met behulp van een nieuw platform voor zowel diesel- als elektrische aandrijflijnen vult Yanmar met de V7 een gat op in het leveringsprogramma compacte wielladers. De vierwielaangedreven V7 en V7-HW zijn beide uitgerust met de bekende Stage V-Yanmar 4TNV86CT-diesel met een vermogen van 35,5 kW (48 pk) en een maximaal koppel van 177 Nm bij 1560 motortoeren. De V7 heeft een elektronisch geregelde aandrijflijn met een topsnelheid van standaard 20 km/u en optioneel 30 km/u, waarbij de snelheid kan worden aangepast met behoud van het motortoerental voor maximale hydrauliekprestaties. Beide assen hebben zelfsperrende differentieelsloten. Met de hydraulische snelwissel kan de machinist naadloos uitrustingsstukken wisselen. Het hydraulisch systeem heeft een opbrengst van 63 liter per minuut bij een druk van 250 bar. De V7 en de V7-HW hebben een bakinhoud van respectievelijk 0,7 en 0,8 kubieke meter. De V7-HW heeft een hoger laadvermogen op de vorken (1900 kilo) ten opzichte van de V7 (1750 kilo). De V7 heeft een maximale kiplast van 3000 kilo, terwijl de V7-HW 3250 kilo kan kippen.

De nieuwe cabine heeft twee deuren met een stalen frame. Er is een 3,5-inch-bestuurdersdisplay dat op de A-stijl is gemonteerd in plaats van op de stuurkolom, waardoor het zicht op het voorste uitrustingsstuk wordt verbeterd. Voor zonnige dagen zijn er diverse luifelvarianten beschikbaar, evenals een canopy-uitvoering.

Importeur Geert-Jan de Kok denkt de eerste machine eind dit jaar nog binnen te krijgen. De elektrische variant is nog niet aangekondigd. De importeur verwacht deze variant echter volgend jaar al. Deze zal op basis van deze V7 worden gebouwd, maar zal door het accupakket iets zwaarder zijn. 

 

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur