Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Weidemann LP wordt 60-serie

Bij de nieuwe 60-serie van Weidemann worden de belangrijkste hoofdkenmerken van de bekende LP-serie, zoals een lage bouwhoogte, een laag zwaartepunt en krachtige prestaties, consequent voortgezet. Verder is de nieuwe 60-serie compleet nieuw opgebouwd, waarbij de nieuwe, ruimere cabine opvalt en de machine verder op details flink is doorontwikkeld.

20 december 2024 3 min leestijd
weidemann 60 serie wiellader
weidemann 60 serie wiellader

Met de wiel- en telescoopwielladers uit de oude Low Position-serie (LP) is Weidemann al jaren succesvol. De 60-serie, als opvolger van de LP-serie, is volledig opnieuw ontwikkeld, zodat Weidemann in totaal zes nieuwe modellen op de markt zal brengen. De modellen uit de 60-serie zijn verkrijgbaar met een laadarm of een telescooparm.

Een opvallend kenmerk is de zeer royale cabine. Het ontwerp met vier stijlen in combinatie met de panoramische achterruit en de schuin aflopende motorkap biedt een goed zicht naar achteren. Ook het zicht op het directe werkgebied, zowel naar voren als naar boven, is verbeterd. De instap is breder gemaakt. De console met de geïntegreerde multifunctionele joystick geeft overzicht en duidelijkheid. Er zijn veel nieuwe opbergmogelijkheden, waaronder een telefoonhouder met oplaadmogelijkheid. Het ventilatie- en verwarmingssysteem heeft verbeterde luchtstromen. Ramen kunnen op een kier worden geopend en als optie is een krachtige airco leverbaar. Het geluidsniveau in de cabine is zo laag mogelijk gehouden door onder meer de regelklep voor de werkhydrauliek aan de voorkant van het voertuig te plaatsen.

weidemann 60 serie wiellader

Weidemann monteert dwarsgeplaatste Stage V-Kohler-krachtbronnen in combinatie met de elektronisch geregelde ecDrive-aandrijving. De 2060/2060T is uitgerust met 42 kW (57 pk), de 3060/3060T met 48 kW (65 pk) en de 4060/4060T met 55,4 kW (75 pk). Om de actieradius te vergroten, werd de dieseltank vergroot naar 80 liter. Speciaal voor de ecDrive zijn vier verschillende rijmodi geïmplementeerd: de Auto-modus (honderd procent prestatie), de Eco-modus (verlaagd motortoerental) en een van de twee andere beschikbare modi voor het gebruik van hydraulisch bediende aanbouwdelen of de geoptimaliseerde uitvoering van Y-laadcycli. Standaard is een trommelrem met handmatige parkeerrem geïnstalleerd. Als optie is een lamellenrem met elektrische parkeerrem verkrijgbaar met hold-functie.

weidemann 60 serie wiellader

Het middengewricht is opnieuw ontworpen. De hydraulische slangen worden door het midden van de verbinding geleid. Aan de rechterzijde van de machine heeft Weidemann een centrale serviceklep aangebracht, waarachter zich alle machinezekeringen en het luchtfilter bevinden. Direct daaronder bevinden zich de accu en de stroomonderbreker. De afsluitbare gereedschapskist bevindt zich aan de linkerkant van de machine. De hefhoogte van de wielladers uit de 60-serie ligt tussen de 3,24 en 3,70 meter. Door het ontwerp van de laadarmen is het zicht op de koppelpunten van de snelwisselplaat en het aanbouwdeel verder verbeterd. De telescoopwielladers hebben hefhoogtes van 4,30 tot 5,04 meter. Speciaal bij de 4060T is dat met de Lowering Assistent de telescooparm bij het neerlaten automatisch inschuift. Bij het verplaatsen van grote lasten geeft dit systeem de machine meer stabiliteit en ontlast het de operator. Eén voordeel: de schuifregelaar op de joystick hoeft niet continu te worden bediend bij het in- of uitschuiven van het laadsysteem. De serie biedt vele opties, zoals een achteruitrijcamera en de drukontlasting van de derde stuurkring. Ten slotte heeft Weidemann de machines een facelift met dynamische, opvallende lijnen op de motorkap en cabine gegeven. 

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur