Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Wacker Neuson op HVO

Sinds dit jaar biedt Wacker Neuson zijn klanten de mogelijkheid om alle dieselmachines ook te tanken met de alternatieve brandstof HVO. Alle lichte en compacte bouwmachines van Wacker Neuson met een Stage V-dieselmotor die worden geproduceerd vanaf september van dit jaar zijn goedgekeurd voor gebruik met HVO-brandstoffen conform EN15940. Hieronder vallen graafmachines, dumpers, wielladers en verreikers, maar ook trilplaten, trilstampers en walsen.
6 februari 2025 1 min leestijd
wacker neuson op HVO
wacker neuson op HVO

Zoals bekend heeft HVO een aanzienlijk kleinere CO2-voetafdruk dan fossiele brandstoffen. Met HVO kan de CO2-uitstoot tot negentig procent worden verminderd in vergelijking met fossiele diesel. “We nemen onze verantwoordelijkheid om een milieuvriendelijk en veilig productassortiment aan te bieden serieus”, zegt Alexander Greschner, bestuurslid van de Wacker Neuson Group. “Met de optie om HVO in plaats van fossiele brandstoffen te gebruiken, kunnen onze klanten hun CO2-voetafdruk zonder veel moeite aanzienlijk verkleinen en toekomstgerichter handelen. Hierdoor kunnen we onze klanten meer flexibiliteit bieden en als fabrikant een flinke bijdrage leveren aan duurzamere bouwplaatsen”, aldus Greschner. Vanaf september van dit jaar worden bijna alle compacte machines van Wacker Neuson (behalve de rupsdumper) bovendien af-fabriek met HVO getankt.

wacker neuson op HVO

Met de producten uit het zero-emissie-assortiment, waaronder graafmachines, dumpers, wielladers, verreikers, trilplaten, trilstampers en een trilnaaldsysteem voor betonverdichting, kan al een gehele bouwplaats worden gerund zonder directe uitlaatgassen. Tegen 2025 verdubbelt Wacker Neuson zijn aanbod van emissievrije machines in de vermogensklasse tot 40 kW of vijf ton en tegen 2030 worden alle handbediende bouwapparaten als accu-aangedreven alternatief aangeboden. Wacker Neuson gaat hierin nog een stap verder en neemt het hele ecosysteem in acht: van de laadinfrastructuur via dienstverlening, financiële producten en verschillende gebruiksmodellen tot en met een levenscyclusanalyse van de accu.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig