Binnen de Claas-groep is Bad Saulgau vooral het kenniscentrum voor de voederwinning. De vestiging heeft zich de afgelopen jaren - ook in de coronaperiode - sterk ontwikkeld. In het kader van een lopend investeringsprogramma wordt op dit moment de infrastructuur verbeterd en vernieuwd. Ook wordt een bestaande productiehal uitgebreid met een oppervlak van 5000 vierkante meter voor extra montagefaciliteiten. Tegelijkertijd wordt de complete infrastructuur voor de energievoorziening vernieuwd en aangepast aan de toekomstige productiecapaciteit. Daarop aansluitend zijn investeringen gepland voor de logistiek van producten en de optimalisatie van de montage. De totale investeringskosten hiervoor bedragen circa 40 miljoen euro.
Het succes van Claas-producten voor de professionele voederwinningstechniek, en dan vooral de positieve afzetprognoses voor de nieuwe Orbis-maïsbekken, vereist dat de fabriek in Bad Saulgau wordt aangepast. “We zien nog steeds in alle markten een oplopende trend in de vraag naar professionele voederwinningstechniek. Met een groot aantal productielijnen kunnen we daarop inspelen”, aldus Uli Nickol, hoofd van de Claas-voederwinningsdivisie en directeur van Claas Saulgau GmbH en Claas Material Handling GmbH. Naast techniek voor de oogstketen rondom de veldhakselaar gaat Claas in de komende jaren het assortiment voor de voederwinning en landbouwpersen met een groot aantal nieuwe producten uitbreiden, moderniseren en verder professionaliseren. Daarvoor worden op dit moment heel veel nieuwe innovaties ontwikkeld en getest. Het productaanbod wordt daarbij voor de lange termijn consequent aangepast aan mondiale trends en aan de groeistrategie van Claas. Uit die trends is gebleken dat opraapwagens tijdens het oogsten verder aan betekenis verliezen ten opzichte van veldhakselaars en dat de aantallen wereldwijd verder teruglopen. Het segment voor opraapwagens ontwikkelt zich daarmee tot een steeds kleinere niche met regionale zwaartepunten. Vanuit deze optiek heeft Claas besloten om de productie van opraap- en hakseltransportwagens aan het eind van seizoen 2022 te beëindigen, om daarmee extra capaciteit te kunnen creëren voor de productie van de Orbis-maïsbekken. De levering van onderdelen en de klantenservice voor de Cargos-modelserie blijft in de toekomst gewaarborgd.