
Een jaar geleden is er nog flink gereorganiseerd bij Vredestein in Enschede en verhuisde moederbedrijf Apollo de productie van autobanden naar het buitenland. In de fabriek draait het nu vooral om landbouwbanden. Nadat Vredestein was begonnen met de eerste radiaalband voor aanhangers, de Flotation Pro, lag de focus jarenlang op trekkerbanden. Beroemd werd het Traxion+ profiel met gebogen nok die van het midden van het loopvlak naar de schouder twaalf procent wijder staat dan een standaard trekkerprofiel. Daardoor is er meer lossend vermogen. Midden in het loopvlak zit dertig procent meer rubber voor betere rijeigenschappen en een hogere slijtvastheid. Inmiddels is het profiel 25 jaar op de markt en heeft Vredestein al zijn banden voorzien van dit Traxion-concept.
Het verschil in afplatting, insporing en daarmee tractie en slip ten opzichte van een Flotation Trac is duidelijk te zien
Grotere VF-maten
Bij de trekkerbanden heeft Vredestein inmiddels een compleet gamma. De IF-banden werden als tussenstation overgeslagen, maar VF-banden zijn er des te meer, in alle soorten en maten. Zo is er een Traxion Optimall VF-band voor trekkers boven de 118 kW (160 pk). De Traxion 70-serie loopt met vijftien maten tot vermogens van 147 kW (200 pk). De grootste band is daarin de 620/70R42. Er is echter een drang naar meer, want binnen drie jaar wil de fabrikant VF-banden introduceren voor trekkers van rond de 74 kW (100 pk) en boven de 221 kW (300 pk). De vraag is er, ook al werd de bandenproductie door het grote gasverbruik tien tot vijftien procent duurder. Een VF 750/70R44 van 2,20 meter hoog voor trekkers als de Claas Axion 900 en de Fendt 900-serie is op de Sima geïntroduceerd. Binnen twee jaar komen daar 46-inch-maten (2,30 meter hoog) bij.
VF voor aanhangers
Een nieuwe speerpunt zijn de aanhangerbanden voor mesttanks, opraapwagens en balenpersen. Daar komt nu een VF-band met de naam Flotation Optimall bij. “Daarmee zijn wij inderdaad niet de eerste, maar het zijn wel gelijk doordachte, stabiele en slijtvaste banden, die ook werkelijk voldoen aan de VF standaard”, countert directeur Guido Boerkamp. De nieuwe Flotation Optimall VF is te krijgen in zeven maten, waarvan de grootste VF 750/60R30.5 is.
Het verschil in afplatting, insporing en daarmee tractie en slip ten opzichte van een ‘oude’ Flotation Trac-aanhangerband is duidelijk te zien (zie kader). Een grotere 32-inch-VF uitvoering is ook nog in de maak. Dat is al een behoorlijke diameter voor een VF, die zo’n twintig procent duurder wordt dan standaard. Het gamma zal niet zover worden opgetrokken als de 2,15 meter hoge 38-inch-Flotation Trac-band die Vredestein in 2019 introduceerde als alternatief voor de 1050-band. Productmanager Joost Kemna: “De 900/65R38 Flotation Trac heeft al zo’n grote luchtkamer dat je de druk al heel ver kunt verlagen.”
Toen de Optimall VF band zestig meter had afgelegd, liep de ‘Trac’-band nog 3,50 meter achter, een verschil van zes procent slip
Op velg geleverd
Op zoek naar omzet boort Vredestein nieuwe markten aan. Zo willen afnemers als bijvoorbeeld Krone, Pöttinger en Strautmann hun banden liever compleet met velg geleverd krijgen. Reden voor Vredestein om velgen te betrekken van bedrijven als het Engelse Moveero, Accuride of het Turkse Jansa. Jaarlijks gaan er nu 100.000 banden op velg de deur uit via een geautomatiseerd proces. Het is mogelijk omdat er in de implement-sector nog niet veel maten worden gevraagd. Trekkerbanden kennen veel meer maten en moeten binnen een paar uur geleverd zijn. Trekkerfabrikanten leggen daarom liever zelf hun banden om de velg.
Stevige kipperband
De kipperwereld is nieuw voor Vredestein. Speciaal voor twee- en drieassige dumpers is de Endurion Trailer-band ontwikkeld. De band is voorlopig te krijgen in vier maten van 22,5 tot 30,5 inch en vist in dezelfde vijver als de Michelin XS, Nokian CT en BKT Ridemax. De band is vijftien tot twintig procent duurder, maar beter beschermd tegen ruig werk en obstakels. Zo is het karkas zwaarder opgezet met een staalgordel en is er een dikkere wang (Sidewall Protector) voor bescherming van de zijden tegen indringing van scherpe delen, zoals rijplaten. Ook deze band heeft een nokkenconcept om gemakkelijker te lossen en meer rubber op het loopvlak voor een hogere slijtvastheid.
-
Lees meer over
GRONDIG_2022-09_R15 Vredestein G9-combined.pdf