Volvo FE elektrisch 6x2 knijperwagen

Volvo zet eerste zware elektrische truck in in GWW-sector

Datum: 12 mei 2021
Laatst bijgewerkt: 12 mei 2021
Door: Gert Vreemann
Vrijbloed Transport te Haarlem en Dura Vermeer rijden sinds kort met deze honderd procent elektrische Volvo FE Electric in en rondom de Amsterdamse binnenstad. Het is volgens Volvo de eerste honderd procent elektrische truck met knijperinstallatie die af-fabriek werd geleverd. Het voertuig met autolaadkraan en tweezijdige kipper wordt voor Dura Vermeer ingezet bij binnenstedelijke wegenbouwprojecten.
Volvo FE Elektrisch 6x2 knijperwagen

De meeste elektrische vrachtauto’s die nu rijden, zijn omgebouwde varianten. Volvo Trucks is de eerste fabrikant die elektrische vrachtwagens volledig direct vanaf de fabrieksband produceert. De Volvo FE Electric 6x2 beschikt over een elektrisch aangedreven en relatief lichte autolaadkraan en een laadbak. De truck heeft twee elektromotoren met een vermogen van 400 kW en 850 Nm koppel. De lithium-ionaccupakketten hebben een capaciteit van 264 kWh. De remenergie wordt gebruikt om de accu’s op te laden, wat goed past in het stop-and-go-stadsverkeer.

display volvo FE electric

Om langer en meer te kunnen werken met dezelfde accucapaciteit werd in samenwerking met Dura Vermeer, Volvo Trucks Nederland, Hiab en Vossebelt een voertuig met een minder zware opbouw ontwikkeld. Bij stilstand vraagt deze lichtere laadkraan geen energie. Een open verbinding tussen de software van de laadkraan en de truck zorgt er verder voor dat de laadkraan een signaal afgeeft wanneer de accu bijna leeg is.

Volvo FE Electric 6x2 bakwagen

Voor de standaard FE Electric wordt een actieradius van ongeveer 200 kilometer opgegeven. Voor deze uitvoering en onder deze omstandigheden zijn nog geen harde getallen vanuit Volvo beschikbaar. Vrijbloed geeft aan dat het bedrijf de eerste weken uitkwam op 130 tot 160 kilometer per dag op een acculading.