
De meeste elektrische vrachtauto’s die nu rijden, zijn omgebouwde varianten. Volvo Trucks is de eerste fabrikant die elektrische vrachtwagens volledig direct vanaf de fabrieksband produceert. De Volvo FE Electric 6x2 beschikt over een elektrisch aangedreven en relatief lichte autolaadkraan en een laadbak. De truck heeft twee elektromotoren met een vermogen van 400 kW en 850 Nm koppel. De lithium-ionaccupakketten hebben een capaciteit van 264 kWh. De remenergie wordt gebruikt om de accu’s op te laden, wat goed past in het stop-and-go-stadsverkeer.

Om langer en meer te kunnen werken met dezelfde accucapaciteit werd in samenwerking met Dura Vermeer, Volvo Trucks Nederland, Hiab en Vossebelt een voertuig met een minder zware opbouw ontwikkeld. Bij stilstand vraagt deze lichtere laadkraan geen energie. Een open verbinding tussen de software van de laadkraan en de truck zorgt er verder voor dat de laadkraan een signaal afgeeft wanneer de accu bijna leeg is.

Voor de standaard FE Electric wordt een actieradius van ongeveer 200 kilometer opgegeven. Voor deze uitvoering en onder deze omstandigheden zijn nog geen harde getallen vanuit Volvo beschikbaar. Vrijbloed geeft aan dat het bedrijf de eerste weken uitkwam op 130 tot 160 kilometer per dag op een acculading.