Volvo FMX electric

Volvo Trucks start verkoop elektrische FH-, FM- en FMX-trucks

Datum: 21 april 2021
Laatst bijgewerkt: 22 april 2021
Door: Gert Vreemann
Met de start van de verkoop van de elektrische Volvo FH- en Volvo FM-modellen is elektrisch zwaar transport nu ook voor regionaal vervoer tussen steden beschikbaar. Daartoe behoort ook de nieuwe Volvo FMX Electric voor bouwtransporten. Volvo start nu met de verkoop en de productie start volgend jaar.

Volvo electrische trucks

Volgens Volvo Trucks is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport. Grote nationale en internationale vervoerders tonen veel belangstelling voor elektrische voertuigen. Ook vanuit de bouwsector is de roep om elektrisch vervoer groot, om zo te voldoen aan de vraag naar emissiearmer bouwen. Met de start van de verkoop van de elektrische FH-, FM- en FMX-modellen is elektrisch zwaar transport daarmee niet meer beperkt tot alleen stadsdistributie met de al bestaande FL Electric en FE Electric, die in 2019 in serieproductie gingen. De productie van de nieuwe elektrische trucks voor Europa begint volgend jaar. Volvo start nu al met de verkoop, omdat dit naar eigen zeggen om een uitgebreide intake vraagt om de oplossingen in hun geheel rond te zetten. Niet alleen de truckopbouw, maar ook de stroomvoorziening hoort daarbij. Met de verkoopstart van de nieuwe truckmodellen heeft Volvo Trucks nu een reeks met zes middelzware en zware elektrische trucks in het programma.

Tot 300 km

Volvo FMX elektrisch

De nieuwe trucks hebben een actieradius tot 300 kilometer bij een GCW van 40 ton. Bij lichtere vrachten kan de actieradius toenemen. Het elektrische productaanbod van Volvo Trucks kan hiermee naar eigen ongeveer 45 procent van alle huidige transporten in Europa dekken. Daarbij baseert het merk zich op statistieken van Eurostat uit 2018 waaruit blijkt dat voor het goederenvervoer over de weg 45 procent van al het goederenvervoer in Europa een afstand aflegt van minder dan 300 kilometer per dag. “Er zijn enorm veel mogelijkheden om het transport per truck in Europa elektrisch te laten verlopen en in de zeer nabije toekomst ook in andere delen van de wereld”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks. “Om dit te bewijzen, hebben we het ambitieuze doel gesteld dat tegen 2030 de helft van onze omzet moet worden gerealiseerd door elektrische trucks. De drie nieuwe zware trucks die we nu introduceren, zijn een enorme stap in de richting van het bereiken van dit doel”, aldus Alm. Naast de elektrische voertuigen omvat het programma van Volvo Trucks een compleet aanbod van service-, onderhouds- en financieringsoplossingen.

Eigen batterijen

Volvo Truck elektrisch opladen

Centraal in de aanpak van Volvo staan de in eigen huis samen met Samsung ontwikkelde, 500 kilo zware 90 kWh-batterijpakketten. Volvo combineert deze met de I-Shift-transmissie in combinatie met twee of drie relatief lichte elektromotoren. Daardoor kan het merk modulair combineren in accucapaciteit en in vermogens. Bovendien zijn lichtere elektromotoren volgens Volvo efficiënter. De Volvo FH, FM en FMX Electric zijn opgegeven voor een actieradius tot 300 kilometer. Deze trucks krijgen een continu vermogen van 490 kW met een maximumkoppel van 2400 Nm. De accucapaciteit (zes accu’s) bedraagt 540 kWh. Het maximaal treingewicht (GCW) is voor Nederland 50 ton. Er zijn drie PTO-varianten leverbaar: 40 kW puur elektrisch, 70 kW mechanisch en de 150 kW Power-PTO. Volvo geeft nadrukkelijk aan dat de opbouwmogelijkheden vergelijkbaar zijn met die van de dieseltrucks. De Electric-oplossingen zullen iets zwaarder zijn en nog wel flink duurder. Volvo geeft aan dat ze drie tot vier keer duurder zijn, afhankelijk van de uitvoering. Standaard wordt een tot 43 kW normaallader bijgeleverd, waarmee de truck in 10 uur kan worden opgeladen. Volvo levert desgewenst ook tot 250 kW snellaadoplossingen.

Waterstofbrandstofcel

Volvo FM eletric

Volgens Volvo kan ook het zware langeafstandstransport met elektrische voertuigen worden uitgevoerd. Er is dan echter wel behoefte aan snellaadstations op strategische plaatsen. Daarnaast zal volgens Volvo voor de langere afstand waterstof een rol gaan spelen. Om aan de eisen voor zowel een hoog laadvermogen als een veel grotere actieradius te voldoen, kan waterstof met brandstofceltechniek worden gebruikt voor het genereren van elektriciteit. Volgens Volvo ontwikkelt deze technologie zich snel. “Het is onze ambitie om ook het langeafstandstransport elektrisch te laten verlopen, met zowel accu’s als brandstofcellen”, aldus Roger Alm, CEO van Volvo Trucks. “Ons doel is om in de tweede helft van dit decennium te starten met de verkoop van brandstofcel-elektrische trucks en we zijn ervan overtuigd dat we dit kunnen realiseren.”