
De Europese regelgeving heeft truckbouwers de ruimte gegeven voor een iets langere neus om zo de aerodynamica te verbeteren. Volvo onthult met de nieuwe FH Aero nu zijn oplossing. De voorkant van de Volvo FH Aero-cabine is 24 centimeter langer dan die van de standaard Volvo FH. Deze verlenging draagt voor een belangrijk deel bij aan een aerodynamischer truckcabine. De betere aerodynamica zorgt niet alleen voor een lager brandstofverbruik, maar ook voor een betere rijstabiliteit in winderige omstandigheden. Dankzij de verbeterde aerodynamica en nieuwe technologieën, zoals het nieuwe Camera Monitor System van Volvo, kan de nieuwe Volvo FH Aero volgens de fabrikant tot vijf procent besparen op energieverbruik en emissies. De Volvo FH Aero Electric heeft door de verbeterde aerodynamica ook betere vrijloopeigenschappen. Dit zorgt voor een verhoogde regeneratie van energie tijdens het remmen of bergafwaarts rijden.
Het nieuwe Camera Monitor System, dat de traditionele buitenspiegels vervangt, vergroot het gezichtsveld voor de chauffeur en heeft een positieve invloed op het zicht van de chauffeur in regenachtige en donkere omstandigheden, maar ook in direct zonlicht en bij het rijden in tunnels. Wanneer er met een oplegger wordt gereden, volgt het camerasysteem dankzij de auto-panningfunctie de draaiende trailer.

De FH Aero heeft nog een aantal andere opvallende vernieuwingen. Zo beschikt de truck over verbeterde remmen met de gepatenteerde wrijvingsarme remblokken van Volvo. Die verbeteren de remcapaciteit, terwijl het energieverbruik en de uitstoot afnemen.
De I-See-technologie van Volvo is verder verfijnd om energie te besparen en de CO2-uitstoot te verkleinen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een topografische kaart in de cloud om het rijden te optimaliseren en meer rijtijd mogelijk te maken in de cruisecontrol-modus. Ook heeft de truck een verbeterd en gebruikersvriendelijker infotainmentsysteem, dat kan worden gepersonaliseerd naar individuele behoeften. Het heeft een nieuw ingebouwd navigatiesysteem met verbeterde kaarten en automatische kaartupdates.
De nieuwe Aero-truckmodellen zullen in de periode 2024-2025 stap voor stap worden geïntroduceerd in vier versies: de Volvo FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero op (bio-)LNG en FH16 Aero. De Volvo FH zal ook nog steeds worden aangeboden met een standaard, niet-verlengde cabine, afhankelijk van de marktbehoeften.