De twintigtons L120H Electric Conversion is ontwikkeld in samenwerking met partner Parker Hannifin en omgebouwd door Volvo’s eigen CE Engineering Solutions. De machine zal in de loop van 2023 commercieel beschikbaar zijn voor een aantal geselecteerde klanten in Europa. Met als basis de conventionele machine, die nog steeds wordt aangeboden, levert het elektrische model dezelfde prestaties, met als voordeel dat de wiellader geen uitstoot heeft. De door Volvo gehanteerde partnerschapsbenadering, die een snellere marktintroductie mogelijk maakt, loopt parallel met de ontwikkeling van meer elektrische oplossingen, zoals de EC230 Electric.
Volgens Volvo levert de L120H Electric Conversion dezelfde prestaties als zijn dieseltegenhanger. De 240 kWh accu zorgt voor een bedrijfstijd van ongeveer vijf uur bij middelzware toepassingen. Met Volvo’s bestaande snellaadoplossingen kan de machine naar schatting in anderhalf tot twee uur van nul tot honderd procent worden opgeladen. Met de L120H Electric Conversion beschikken klanten standaard over functies als Comfort Drive Control, Load Assist met boordweging plus radardetectie met Volvo’s nieuwe Collision Mitigation System. Bovendien zal de L120H Electric Conversion worden ondersteund door speciale apps waarmee de machinist de batterij- en laadstatus kan controleren en de cabine kan voorverwarmen. Afhankelijk van de marktvraag biedt Volvo ook de mogelijkheid om bestaande L120H-wielladers van klanten in de toekomst om te bouwen naar elektrisch.