
Het Britse CMB Tech bouwt en levert al jaren industriële toepassingen voor waterstof en ammoniak als brandstof. Met deze samenwerking zetten beide partijen in op een meer gestandaardiseerde oplossing voor de Volvo Penta-motoren. Beide partijen verwachten dergelijke technieken zo sneller en beter in de markt te kunnen zetten. Ze werken al sinds 2017 al samen in pilotprojecten om de Volvo Penta’s als dual-fuel-motoren te laten draaien op waterstof en diesel via een opbouwkit van CMB Tech.
Roy Campe, hoofd technologie van CMB Tech, geeft aan dat er in het pilotproject CO2-emissiereducties tot 80 procent zijn gerealiseerd. Hij geeft aan dat zijn bedrijf in de laatste vijf jaren robuuste oplossingen heeft ontwikkeld en daarmee ook deze oplossing goed in de markt kan zetten voor uiteenlopende toepassingen op land en voor de zeevaart. Het ontwerp en het testwerk van de waterstofinjectie op de Volvo Penta-motoren blijven bij CMB Tech in het Engelse Brentwood gebeuren.