De basis voor de nieuwe D17 is hetzelfde zescilinder-in-lijn-onderblok van de 16,1 liter grote Volvo Penta D16. Hiervan is de boring vergroot om het grotere slagvolume van 17,3 liter te verkrijgen. Daarmee is de krachtbron naadloos in te bouwen en is de vermogen-gewichtsverhouding gunstiger. De D17 levert namelijk tien procent meer vermogen dan de D16. De D16 levert 441 tot 625 kW (600 tot 850 pk). De nieuwkomer dankt de hogere prestaties en het lagere verbruik aan zaken als doorontwikkelde verbrandingstechnologie en het nieuwe commonrail-injectiesysteem. Ook is de krachtbron nu uitgerust met een visco-fan. De motor is een dual speed-krachtbron (1500 of 1800 toeren) die primair is ontwikkeld voor gensets. Volvo Penta heeft de motor nog niet vrijgegeven voor andere applicaties. Gezien de vermogen-gewichtsverhouding van deze voor zijn vermogen compacte zescilinder valt te verwachten dat ook andere offroadtoepassingen zullen volgen.