
Op de prestigieuze invloedrijke technologiebeurs CES in Las Vegas toonde Bobcat onlangs ‘s werelds eerste volledig elektrische Bobcat T7X. Deze 5,5 ton zware compacte rupslader, met een opbreekkracht van 3,2 ton en een laadkracht van 1,4 ton, is uitgerust met een 62 kW-lithium-ionbatterij van technologiepartner Green Machine Equipment Inc. Daarmee kun je volgens Bobcat tot vier uur continu werken en op klussen met deeltijdinzet een normale werkdag volmaken op één acculading. Opvallend aan deze ontwikkeling is het volledig ontbreken van hydrauliek, ook voor de graaf- en heffuncties. Alle bewegingen van het laadframe worden elektrisch aangedreven via kogelschroefoplossingen in combinatie met elektromotoren. Bobcat geeft aan dat het koppel van de machine enorm is en zelfs drie keer zo groot dan dat van de bekende dieselaangedreven schrankladers. Daarbij heeft de machine het voordeel dat alleen energie wordt gevraagd als de machine echt werkt.

De schranklader heeft ook de nodige machine-intelligentie met daaraan gekoppelde telematics. Denk hierbij aan het continu afstemmen van het vermogen op de last om zo het verbruik te minimaliseren, maar ook aan het afstemmen van het koppel op de specifieke klus, zoals het behoud van het maximumkoppel bij variërende rijsnelheden. De machine levert prestaties die volgens Bobcat met conventionele dieselaangedreven schrankladers niet mogelijk zijn. Verder geeft Bobcat aan dat mede door het ontbreken van een motor en hydraulieksysteem de T7X is gebouwd met ongeveer de helft aan onderdelen ten opzichte van de dieselvariant. Dat geeft volgens Bobcat lagere onderhoudskosten. Daarbij is er geen kans op lekkage van olie, geen emissie en minder geluid en daarmee is het ook voor de machinist een fijnere, stillere, schonere machine. Bobcat geeft een geluidsniveau van 64,5 dB(A) voor de machinist op. Ook geeft de fabrikant aan een aantal bijpassende elektrisch aangedreven uitrustingstukken te ontwikkelen.

Op de beurs heeft Bobcat met verhuurbedrijf Sunbelt Rentals al een grote deal afgesloten om in de loop van dit jaar en de jaren daarna een flink aantal T7X-machines te gaan leveren. Het project is dus duidelijk al in een vergevorderd stadium. Of Bobcat er meer naar Europa komt en een eventuele datum voor de marktintroductie voor Europa is nog niet bekend.
Voor Nederlandse cumelabedrijven levert Bobcat importeur Inter-Techno desgewenst ook al elektrische oplossingen voor zijn Bobcat-schrankladers. Momenteel is het bedrijf ook bezig om diverse modellen schrankladers te elektrificeren door elektrificatiekits te plaatsen op de plek van de originele verbrandingsmotor. Meer hierover hoopt Inter-Techno het komend kwartaal bekend te maken.