Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Veel waterstof op IAA Transportation

Naast elektrificatie zetten de truckfabrikanten ook nadrukkelijk in op waterstof. Dat was de rode draad op de IAA Transportation in Hannover. Naast een flinke boost aan elektrische noviteiten en waterstofoplossingen toonden fabrikanten ook verbeterde dieselmotoren en biobrandstoffen als oplossingen om de transitietijd te overbruggen. Wat flitsen van een bruisende beurs.
19 september 2024 2 min leestijd
MAN op IAA
IAA, Iveco

Een goed voorbeeld van de tendens was de presentatie van de Iveco S-eWay H2-series Hybrid met waterstofmotor. Iveco presenteerde een uitgebreid assortiment voertuigen met motoren voor HVO en aardgas en met batterij-elektrische en waterstof-aandrijflijnen. Ook andere fabrikanten waren helder. Waterstof zal naast elektrische oplossingen een rol gaan spelen. Eenvoudig omdat, zoals op veel plekken treffend benoemd, we alle beschikbare oplossingen zullen moeten benutten om doelstellingen te halen.

MAN IAA

Volvo gaf aan waterstof voor brandstofceltoepassingen en waterstof in verbrandingsmotoren parallel te ontwikkelen. MAN won met de MAN hTGX-truck met waterstofaandrijving met een zuigermotor de Truck Innovation Award 2025. Andere fabrikanten zijn ook bezig met waterstofvarianten. Zo werkt DAF momenteel aan een waterstof-verbrandingsmotor, die naar verwachting over een paar jaar klaar zal zijn voor de marktintroductie. Moederberdrijf Paccar heeft het al een overeenkomst met Toyota voor de brandstofceltoepassingen in trucks. Bij de lichte bedrijfswagens profileerde met name Toyota zich nadrukkelijk met waterstof. Met zijn derde generatie brandstofceltechnologie ziet het merk naast lichte bedrijfsauto’s en vans markt voor trucks in combinatie met 700 bar. Toyota toonde passend zijn Hilux-pick-up in waterstofuitvoering. Als mooie afsluiter won Renault met de Renault Master de Van of the Year 2025-award. Ook deze is in 2025 in waterstofuitvoering leverbaar.

Elektrische kilometer race

e Actros op IAA

Elektrisch nieuws was er natuurlijk ook volop. Bij de trucks was er de nieuwe race wie er de meeste kilometers kan maken met een volle accu. Mercedes-Benz won met zijn eActros 600 de prestigieuze titel Truck of the Year 2025. Deze elektrische truck heeft volgens de fabrikant een actieradius van 500 kilometer. Dat is ook wat we bij andere fabrikanten zoals Volvo en DAF horen. Over de race gesproken: MAN claimt 650 kilometer en Tesla geeft voor de voor het eerst op de beurs getoonde Semi-truck een bereik op van maar liefst 800 kilometer.

Doordieselen

FPT N67 Hythane-motor

Dieselen blijven we ook doen. Markant voorbeeld is dat de nieuwe Volkswagen Transporter in eerste instantie met de vertrouwde TDI-dieselmotoren wordt geleverd en dat pas later de hybride- en elektrische versies volgen. Truckfabrikanten werken ook nog volop aan het verbeteren van hun dieselmotoren. Ze geven aan dat de laatste versies dankzij optimalisatie van motor, motormanagement en aandrijflijnen toch weer zuiniger worden. Dat motorontwikkelaars doorgaan, zagen we treffend aan het prototype van deze FPT N67 Hythane-motor. Deze dual fuel-motor draait op een mix van waterstof en aardgas. 

Tags
Techniek & Vakinformatie
Reportage
Nieuws
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur