Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Veel waterstof op IAA Transportation

Naast elektrificatie zetten de truckfabrikanten ook nadrukkelijk in op waterstof. Dat was de rode draad op de IAA Transportation in Hannover. Naast een flinke boost aan elektrische noviteiten en waterstofoplossingen toonden fabrikanten ook verbeterde dieselmotoren en biobrandstoffen als oplossingen om de transitietijd te overbruggen. Wat flitsen van een bruisende beurs.
19 september 2024 2 min leestijd
MAN op IAA
IAA, Iveco

Een goed voorbeeld van de tendens was de presentatie van de Iveco S-eWay H2-series Hybrid met waterstofmotor. Iveco presenteerde een uitgebreid assortiment voertuigen met motoren voor HVO en aardgas en met batterij-elektrische en waterstof-aandrijflijnen. Ook andere fabrikanten waren helder. Waterstof zal naast elektrische oplossingen een rol gaan spelen. Eenvoudig omdat, zoals op veel plekken treffend benoemd, we alle beschikbare oplossingen zullen moeten benutten om doelstellingen te halen.

MAN IAA

Volvo gaf aan waterstof voor brandstofceltoepassingen en waterstof in verbrandingsmotoren parallel te ontwikkelen. MAN won met de MAN hTGX-truck met waterstofaandrijving met een zuigermotor de Truck Innovation Award 2025. Andere fabrikanten zijn ook bezig met waterstofvarianten. Zo werkt DAF momenteel aan een waterstof-verbrandingsmotor, die naar verwachting over een paar jaar klaar zal zijn voor de marktintroductie. Moederberdrijf Paccar heeft het al een overeenkomst met Toyota voor de brandstofceltoepassingen in trucks. Bij de lichte bedrijfswagens profileerde met name Toyota zich nadrukkelijk met waterstof. Met zijn derde generatie brandstofceltechnologie ziet het merk naast lichte bedrijfsauto’s en vans markt voor trucks in combinatie met 700 bar. Toyota toonde passend zijn Hilux-pick-up in waterstofuitvoering. Als mooie afsluiter won Renault met de Renault Master de Van of the Year 2025-award. Ook deze is in 2025 in waterstofuitvoering leverbaar.

Elektrische kilometer race

e Actros op IAA

Elektrisch nieuws was er natuurlijk ook volop. Bij de trucks was er de nieuwe race wie er de meeste kilometers kan maken met een volle accu. Mercedes-Benz won met zijn eActros 600 de prestigieuze titel Truck of the Year 2025. Deze elektrische truck heeft volgens de fabrikant een actieradius van 500 kilometer. Dat is ook wat we bij andere fabrikanten zoals Volvo en DAF horen. Over de race gesproken: MAN claimt 650 kilometer en Tesla geeft voor de voor het eerst op de beurs getoonde Semi-truck een bereik op van maar liefst 800 kilometer.

Doordieselen

FPT N67 Hythane-motor

Dieselen blijven we ook doen. Markant voorbeeld is dat de nieuwe Volkswagen Transporter in eerste instantie met de vertrouwde TDI-dieselmotoren wordt geleverd en dat pas later de hybride- en elektrische versies volgen. Truckfabrikanten werken ook nog volop aan het verbeteren van hun dieselmotoren. Ze geven aan dat de laatste versies dankzij optimalisatie van motor, motormanagement en aandrijflijnen toch weer zuiniger worden. Dat motorontwikkelaars doorgaan, zagen we treffend aan het prototype van deze FPT N67 Hythane-motor. Deze dual fuel-motor draait op een mix van waterstof en aardgas. 

Volvo VNL op IAA

Volvo VNL 860

Eycatcher op de beurs was deze (Amerikaanse) Volvo VNL 860, die voor het eerst op een Europese beurs te zien was. Hij is uitgerust met de bekende D13-diesel in combinatie met de I-Shift-transmissie.

ZF hybride transmissie

ZF-hybride-transmissie

Toeleveranciers ontwikkelen mee. Zo toonde ZF deze TraXon 2 Hybrid-transmissie. Deze is geschikt voor puur elektrisch rijden, maar ook voor hybrides en plug-in-hybrides.

Ford F Max gen 2

Ford F-Max Gen 2

Ford Trucks, waarvan de trucks sinds kort in Nederland verkrijgbaar zijn, toonde niet alleen de verbeterde F-Max Gen 2-trucks, maar ook een eigen waterstofmotor.

scania gastruck IAA

Scania LNG/CNG

Een bijzondere truck op de beurs is deze Scania met 12,7-liter-gasmotor die is uitgerust met zowel LNG- als CNG-tanks om zo afhankelijk van de beschikbaarheid het een of het ander te kunnen tanken.

H2 op IAA

Mercedes-Benz Gen H2

Mercedes-Benz toonde de Gen H2 al op de vorige IAA, maar ging op deze beurs in op de markpotentie van waterstof en de prestaties van de Gen H2 met een bereik van wel 1000 kilometer.

Tesla Semi truck IAA

Tesla Semi

Al lang aangekondigd, maar nu was hij op de IAA: de elektrische Tesla Semi-truck. Hij is opgegeven voor een bereik van 800 kilometer en is uiterlijk en innerlijk wezenlijk anders.

Volkswagen transporter IAA

Volkswagen Transporter

Veel aandacht was er voor de gloednieuwe Volkswagen Transporter. In eerste instantie is die alleen verkrijgbaar met de vertrouwde TDI-diesels en later ook als hybride en volledig elektrische bedrijfswagen.

Toyota pick up IAA

Toyota Hilux H2 en hybride

Toyota toonde onder andere deze Hilux in waterstofuitvoering met de derde generatie brandstofcel en daarbij ook een prototype van de Hilux-hybride.

 

Iveco emoovy IAA

Iveco eMoovy

Iveco presenteerde de nieuwe elektrische eMoovy in het lichte-bedrijfswagensegment van 2,5 tot 3,5 ton. Deze is in samenwerking met Hyundai ontwikkeld.

Maxus elektrische pick up

Elektrische Maxus-pick-up

Maxus, onderdeel van de Chinese SAIC Group, presenteerde deze elektrische eTerron 9-4WD-pick-up met 102-kWh-batterij. Twee elektromotoren leveren maximaal 125 kW op de vooras en 200 kW op de achteras.

cummins IAA

Cummins Accelera

Cummins toonde onder de naam Accelera diverse oplossingen, waaronder de X15H-waterstof-zuigermotor, de waterstof-brandstofcel en de waterstofopslag. Opvallend is het Helm-platform, waarbij motoren naar keuze kunnen draaien op alleen diesel, gas of waterstof.

KIA, IAA

Kia PV5

Kia introduceert een complete familie elektrische bedrijfswagens. Bijzonder is dat achter de vaste cabine door middel van een hybride elektromagnetische en mechanische koppeling snel verschillende verwisselbare opbouwvarianten kunnen worden bevestigd, variërend van bestelwagen en recreatievoertuig tot bakwagen.

Michelin IAA

Michelins bandentechnologie

Michelin liet zien wat er in twintig jaar X Multi is bereikt. Scoorde de Michelin X Multi in 2005 een rolweerstand van 7,5 kilo per ton, in 2025 scoort de X Multi Energy ongeveer de helft. Eén kilo per ton komt volgens Michelin overeen met vijf ton CO2 per 100.000 kilometer per truck.

Apollo Terra offroad truckband IAA

Apollo Terra

Apollo Tyres introduceerde de nieuwe bandenserie Terra MPT 1 voor onroad- en offroad-toepassing. Deze banden zijn voorzien van een zelfreinigend profiel, dat sterk is afgeleid van dat van de Apollo Terra Pro 1045. Ze zijn verkrijgbaar in drie maten voor 20-inch-velgen met een snelheid tot 110 km/u en aanpasbaar voor lagedruk-offroad-tractie.

Ford Ranger IAA

Ford Ranger

Ford toont onder andere deze nieuwe Ranger PHEV-pick-up. Deze heeft een 2,3-liter EcoBoost-benzinemotor in combinatie met een plug-in-hybride-unit. Daarnaast toonde Ford de elektrische Transit-familie.

FPT IAA

FPT-e-axle

FPT toonde naast de N67 Hythane -dual fuel-motor, die draait op een mix van waterstof en aardgas, ook verschillende e-axle-oplossingen. Alom toonden fabrikanten e-axles om ruimte en gewicht te besparen (voor batterijen) en de efficiëntie van elektrische trucks te vergroten.

renault master IAA

Renault Master

Renault ontbrak bij de trucks, maar scoorde wel met de bedrijfswagens. De nieuwe Master haalde zelfs de titel Van of the Year 2025 binnen. Bijzonder is dat deze volgend jaar in waterstofuitvoering leverbaar is. 

Tags
Techniek & Vakinformatie
Reportage
Nieuws
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur