

De meest opvallende verandering in de Finse fabriek is Valtra’s nieuwe spuitstraat van 2000 vierkante meter. Deze ligt direct naast de hoofdassemblagelijn. In de nieuwe opzet worden de trekkerframes met Automated Guided Vehicles (AGV’s) van de assemblagelijn naar de nieuwe lakstraat gebracht en daar opgehangen aan de hangtransporteurs. De oorspronkelijke spuiterij werd gebouwd in 1969 en bevond zich in de grote montagehal. Deze was niet groot genoeg voor de Q- en S-serie, die daar zullen worden geproduceerd. Zoals bekend bouwde Agco de zwaardere Valtra S-serie momenteel nog in de fabriek van Massey Ferguson in Beauvais.
Valtra’s transmissiefabriek in Suolahti ondergaat eveneens een aanzienlijke uitbreiding en modernisering. Zo is er nu het nieuwe geautomatiseerde productiesysteem Flexibel Manufacturing System 5, dat is gekoppeld aan de materiaalopslag en de bewerkingscentra. Dit nieuwe systeem met drie nieuwe bewerkingscentra verhoogt de capaciteit.

De fabriek produceert momenteel transmissies die worden gebruikt in de trekkers uit de N- en T-serie en levert powershift-transmissies voor de Zuid-Amerikaanse markt en transmissiecomponenten voor andere Agco-locaties. In de toekomst zullen de Agco-CVT-transmissies die in de Q- en S-serie worden gebruikt ook in Finland worden gemaakt.
Verder wordt er volop gewerkt aan een nieuw testcentrum. Het gebouw van 850 vierkante meter met volledige klimaatbeheersing is geschikt om trekkers of trekkerdelen te testen in extreem warme of koude omstandigheden en bij diverse niveaus van luchtvochtigheid.