John Deere bord

Update: Nieuwe vragen en antwoorden over John Deere-dealer GroeNoord

Datum: 21 februari 2025
Laatst bijgewerkt: 21 februari 2025
Door: Herma van den Pol
Update: GroeNoord bundelde de belangrijkste vragen en antwoorden op haar website. Het gaat dan over storingen en wat te doen, openingstijden tot aan belangrijke informatie voor leveranciers.

Vanaf 19 februari geeft GroeNoord op haar website antwoord op de belangrijkste veelgestelde vragen. Vind hier jouw antwoord: GroeNoord veelgestelde vragen

Een overzicht van de vragen:

  1. Wie zijn de curatoren en hoe neem ik contact op?
  2. Zijn de GroeNoord-vestigingen open?
  3. Ik heb vóór het faillissement een machine besteld. Krijg ik mijn machine nog geleverd?
  4. Mijn machine(s) staat nog bij GroeNoord voor onderhoud of reparatie, kan ik deze ophalen?    
  5. Mijn machine heeft storing, wat moet ik doen?
  6. Kan ik bij GroeNoord onderdelen bestellen voor mijn machine?  
  7. Ik heb een aanbetaling/vooruitbetaling gedaan. Kan ik deze terugkrijgen?
  8. Ik ben leverancier van GroeNoord, hoe nu verder?
  9. Ik heb een eigendomsvoorbehoud/retentierecht/recht van reclame. Kan ik mijn goederen ophalen?  
  10. Moet ik openstaande facturen nog aan GroeNoord betalen?
  11. Mijn machine moet gerepareerd worden, wat nu?
  12. Hoe zit het met garanties?   
  13. Ik wil GroeNoord doorstarten, wat moet ik nu doen? 
  14. Hoe kan ik mijn vordering op GroeNoord indienen?  
  15. Wat gebeurt er nadat ik mijn vordering heb ingediend?
  16. Ik heb mijn vordering al per post of per e-mail aan (één van) de curatoren verzonden, moet ik mijn vordering nog indienen?
  17. Hoe word ik geïnformeerd over de voortgang van het faillissement?      

 

Bericht van donderdag 19 februari:

De vestigingen mogen het afgeven van machines en eigendommen niet zelf regelen. De curator moet uitdrukkelijk toestemming geven, op basis van schriftelijke bewijsstukken. Lever daarom alle benodigde informatie aan.

Heb je materiaal, machines of tractoren bij een Groenoord-vestiging staan? Neem dan contact op met de Cumela Ondernemerslijn: 033 -247 49 99 of [email protected]. Wij sturen je graag meer informatie, inclusief advies van onze advocaat over de te nemen stappen en welke bewijsstukken in de verschillende situaties (reparatie, aankoop, inruil, wel of niet betaald, enzovoort) belangrijk zijn. Maar ook als je jouw verhaal kwijt wil over dit faillissement, neen contact op met onze Ondernemerslijn!

Op GroeNoord.nl vind je de steeds de meest actuele berichten.
 

Bericht van donderdag 13 februari:

Dinsdag 11 februari bleek dat de rechtbank in Groningen Yspeert advocaten aangesteld heeft als curator. In overleg met de curator besloot GroeNoord ook de rest van de week gesloten te blijven. De storingsdienst blijft bereikbaar voor spoedgevallen. Ondertussen kijken ze achter de schermen of en op welke manier ze de bedrijfsvoering tijdelijk door kunnen zetten. 

Bericht van vrijdag 7 februari:

GroeNoord maakt bekend faillissement aan te vragen. Het bedrijf geeft aan dat het doorzetten van de activiteiten in de huidige vorm niet meer kan. Ze hoopt erop dat de curator de mogelijkheid van een doorstart gaat onderzoeken. In de tussentijd blijft GroeNoord open voor reparaties en onderhoud. Ook onderweg.

Het mechanisatiebedrijf zet deze stap in reactie op de verliezen over 2024 als gevolg van hoge ict-kosten, hoge rentelasten en snel toenemende personeelskosten. Voor 2025 zagen ze weinig kansen voor betere resultaten. Dit door de "huidige marktomstandigheden en hevige concurrentie".  

GroeNoord probeerde met maatregelen nog het tij te keren. Helaas lukte dat niet meer. Dat is mede de reden dat het bedrijf op de website aangeeft dat er geen uitzicht is op het doorzetten van het bedrijf in de huidige vorm. "Begin volgende week verwachten we duidelijkheid."

Het bedrijf eindigt de verklaring met: "GroeNoord wil haar klanten bedanken voor het in haar gestelde vertrouwen en wenst alle medewerkers en hun gezinnen veel sterkte in deze onzekere periode."