

Het gaat om twee mobiele Liebherr 916 Litronic-graafmachines. In tegenstelling tot de New Holland-bi-fuel-oplossing gaat het hier om honderd-procent-waterstofmachines, uitgerust met brandstofceltechniek en de bijbehorende waterstoftanks. Om deze machines om te bouwen op waterstof heeft Zepp Solutions zijn Y50-brandstofcelsysteem geleverd aan Terberg Techniek, dat de graafmachines heeft omgebouwd. Voor Zepp Solutions is het de eerste machine met zijn brandstofcelsysteem in de offroadsector. Zepp Solutions in Delft is een gespecialiseerde ontwikkelaar van waterstof-brandstofcelsystemen. Samen met Terberg heeft het bedrijf al meerdere Terberg-terminaltrekkers omgebouwd naar waterstof. Het bedrijf geeft aan dat zijn oplossing toepasbaar is op meerdere merken graafmachines en diverse gewichtsklassen en ook geschikt is voor andere toepassingen in de offroadsector. De twee graafmachines, beide eigendom van aannemersbedrijf Jos Scholman, zijn zes maanden operationeel getest. De resultaten tonen volgens Zepp Solutions aan dat de graafmachines betrouwbaar zijn en presteren zoals verwacht.
Kevin Schreiber, medeoprichter van Zepp Solutions: “We zijn trots dat onze brandstofcelsystemen worden gebruikt bij de ombouw van deze Liebherr-graafmachines en zo een rol kunnen spelen bij het verduurzamen van de bouwsector. Ons doel als Zepp Solutions is om innovatieve, betrouwbare en kosteneffectieve brandstofceltechnologie aan allerlei industrieën te leveren. We kijken er dan ook naar uit om onze samenwerking met Terberg Techniek voort te zetten in toekomstige projecten.”
De Y50-brandstofcelsystemen van Zepp Solutions winnen aan populariteit in de logistieke en maritieme sector, waar verschillende OEM’s en retrofitters de systemen al hebben ingezet voor hun projecten. Een recent voorbeeld is de Watertaxi in Rotterdam die in mei werd gedoopt. Het Liebherr-conversieproject van Terberg Techniek is de eerste toepassing van brandstofcelsystemen van Zepp Solutions in de bouwsector.