
De New Holland W100D is de nieuwste wiellader van New Holland, die het gat overbrugt tussen de compacte zestons W80C (Evo) en de grote elftons W110D. Het merk mikt internationaal op inzet op grote agrarische bedrijven die een net wat zwaardere wiellader willen dan die van de bestaande compactserie. Ook in het grondverzet is dit tussenmodel natuurlijk inzetbaar voor allerhande werk. De machine wordt geproduceerd in de CNH-fabriek voor wielladers en verreikers in het Italiaanse Lecce. New Holland presenteert het model als het nieuwe topmodel van de compacte serie, mede omdat de machine is uitgerust met de automatisch schakelende tweetraps hydrostatische transmissie in combinatie met een 83,5 kW (112 pk) FPT F5C 3.6L-viercilindermotor.

Deze transmissie onderscheidt zich in het compacte segment omdat er rijdend kan worden geschakeld tussen de veld- en de weggroep. De machine is met zijn negen ton echt een flink stuk zwaarder dan de zestons W80C met zijn 55 kW (75 pk) FPT F5H 3.4L-viercilinder en zit in gewicht dicht aan tegen de elftons W110D met ZF-vierbak in combinatie met een 106 kW (142 pk) sterke FPT NEF N45-viercilinder. Met een standaard bakinhoud van 1,5 kubieke meter in combinatie met een kiplast recht van 4851 kilo met vorken en 6679 kilo met een bak scoort de nieuwkomer 1,5 ton meer dan de W80C, maar is de W110D met enkele Z-bar met snelkoppeling met 9,5 ton kiplast rechtuit echt een maat groter. De W100D krijgt geen long-reach-uitvoering. De W110D is wel leverbaar in long-reach-uitvoering.

CNH Construction Equipment heeft veel energie gestoken in de nieuwe cabine. Wat meteen opvalt, is de nieuwe armleuningbediening met joystick, draaischakelaar en bedieningsschakelaars. Dat is even anders dan de uitvoering in de compactserie met het brede dashboard met geïntegreerd scherm en de joystick en de schakelaars op de zijconsole. Het is ook een stap verder dan de armleuning met joystickbediening van de W110D en de andere bedieningselementen op de zijconsole. De cabine is in basis dezelfde als die van de machines uit de compactserie, maar heeft wel een andere indeling en meer glas aan de rechterzijde gekregen. Er is veel aandacht besteed aan goed zicht en ook is er een achteruitrijcamera gemonteerd. Voor de machinist is de cabine uitgebreid uitgevoerd, met onder andere standaard stoelverwarming, Bluetooth, een radio, het HVAC-systeem, airco en in-cab-ledverlichting, inclusief een ledmonitor.

Sterke punten zijn de rijsnelheid van 40 km/u, de cruisecontrol, een kruipversnelling, ride control en aanpasbare instellingen voor het laderframe en de bak. Daarbij zijn er nog vele andere opties mogelijk, zoals high-flow-hydrauliek (130 liter per minuut) en een return to dig-functie en ook zijn er uiteraard diverse hulpstukken leverbaar. De machine is voor inspectie en onderhoud goed toegankelijk via drie wijd openende panelen. De nieuwe W100D is per direct te bestellen. De eerste units zijn al verkocht en er is er al één uitgeleverd. Nog dit najaar is er bij New Holland een demo-W100D beschikbaar.