Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Trekker rijdt op ammoniak

Het Amerikaanse bedrijf Amogy heeft eerste succesvolle testritten uitgevoerd met een 100 kW (136 pk) John Deere-trekker met als brandstof ammoniak. Deze trekker is uitgerust met een speciale Amogy-splitter om de ammoniak te splitsen in waterstof en stikstof. De vrijkomende waterstof wordt gebruik voor de brandstofcel. Amogy ziet vanwege de beschikbaarheid en het opslag- en transportvoordeel een groot potentieel.

9 juni 2022 2 min leestijd
amogy ammoniak trekker
amogy ammoniak trekker

Ammoniak als energiedrager van waterstof voor CO2-neutraal werken met voertuigen is de inzet van het Amerikaanse bedrijf Amogy. Zoals bekend zijn de opslag, het transport en het tanken het lastige aan waterstof. Dat moet onder hoge druk of bij extreem lage temperaturen gebeuren en dan is de hoeveelheid energie per tankvulling nog beperkt. Ammoniak als energiedrager voor waterstof is hiervoor een oplossing, omdat vloeibare ammoniak gemakkelijker te transporteren en te tanken is. Ook bevat het in vloeibare staat bij een druk van tien bar meer waterstof dan pure waterstof onder hoge druk. Dit is wat Amogy benut voor zijn CO2-neutrale oplossing. Amogy geeft aan dat ammoniak met een systeemenergiedichtheid van 700-1000+ Wh/kg ruwweg twee keer zoveel energie bevat als waterstof (300-500 Wh/kg) en ongeveer het vijfvoudige van lithium-ionbatterijen (150-300 Wh/kg). Systeemenergiedichtheid is inclusief tanks en leidingen, splitter en brandstofcel. Ammoniak wordt afgetankt in een normale ammoniaktank en daarna in de trekker via een speciale Amogy-‘ammoniakkraker’ gesplitst in waterstof en pure stikstof. De stikstof gaat vrij de natuur in en de waterstof wordt direct aangewend in een brandstofcel, zoals we die ook kennen van voertuigen die op H2 rijden. Dit systeem heeft verder als voordeel dat je relatief eenvoudig en snel kunt aftanken. Amogy ziet een groot perspectief voor ammoniak als waterstofenergiedrager, omdat het alom beschikbaar is, gemakkelijk op te slaan en te transporteren is en er zeker in de landbouw al een brede infrastructuur voorhanden is. Amogy ziet ammoniak als een realistisch alternatief voor zware machines. “Zeker in de landbouw, waar het al jaren wordt gebruikt als kunstmest en de ammoniak zelf, maar ook de infrastructuur al volop beschikbaar is”, aldus Seonghoon Woo, CEO van Amogy. Amogy wil later dit jaar komen met een vergelijkbare toepassing op een zware truck. Het heeft ook al een drone laten vliegen met deze oplossing.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur