telefoon Social

Toolbox: Spelregels social media

Datum: 3 maart 2022
Laatst bijgewerkt: 3 maart 2022
Door: Alie Dijkstra
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ze kunnen een goede manier zijn om met elkaar in contact te zijn of te komen of om nieuwe kennis op te doen en deskundigheid te delen. Bekende socials zijn YouTube, Instagram, Snapchat en Facebook. Zet jij wel eens iets over je werk op social media? En ken jij de spelregels die daarbij horen?

Wat zijn social media?
Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om tekst, foto’s, video’s en muziek met elkaar te delen. Social media verschillen van de ‘gewone’ media (kranten, radio, televisie). De gebruiker van social media kan namelijk direct reageren.

Gedragsregels social media
In de online-wereld gelden dezelfde gedragsregels als offline: wat offline niet netjes is, is dat online ook niet. Daarom een aantal regels voor het plaatsen van een bericht.

  • Scherm je profielpagina’s af voor niet-vrienden. Heb-je een privéblog of kanaal, gebruik dan een disclaimer.
  • Denk goed na voordat je iets publiceert of post. Een publicatie is vaak ‘voor eeuwig’ en jij bent ervoor verantwoordelijk.
  • Post niets wat je moeder of werkgever het schaamrood op de kaken brengt of iets wat je werkgever schaadt, zoals vertrouwelijke informatie of foto’s van wegzakte machines of ongevallen.
  • Schrijf in de ik-vorm en wees jezelf. Vertel de waarheid. Vertel dat dit jouw mening is, maar check eerst de feiten en onderbouw die met bronnen. Zeg wie je echt bent en - indien nodig - waar je werkt.
  • Heb respect voor andere (geloofs)opvattingen en culturen.
  • Respecteer copyrights. Gebruik geen logo’s, beeld of geluid zonder toestemming.
  • Citeer geen collega’s.
  • Lees je kritiek of een compliment over jou, je collega’s of jouw werkgever, breng dan altijd je leidinggevende op de hoogte.
  • Reageer niet op negatieve berichten, maar laat dit over aan je leidinggevende.
  • Voorkom het versturen van spam.
  • Bedenk dat werkgevers bekijken wat je hebt gepost als je ergens solliciteert. Welk beeld krijgen ze van jou?

Laatste check
Is je bericht - voor nu en in de toekomst - waardevol voor anderen? Plaats het dan.

Bekijk de toolboxvideo die we hierover maakten